Aug 24, 2017

En av bilhistoriens största ikoner i uppdaterad version


Från och med september finns nu sjätte generationen för beställning i Sverige.

Nya BMW M5 är en kompromisslös legend i sitt livs form. Så beskriver biltillverkaren sin nya lansering.

När BMW M GmbH introducerade den första generationen BMW M5 1984 var den något helt nytt – världens första högprestandasedan. Det unika konceptet med en sedanmodell med diskret yttre i kombination med sportvagnsprestanda tack vare en drivlina med rötter i motorsporten kom att bilda skola och BMW M5 lanserade således även ett helt nytt segment.

Sedan dess har denna legendariska modell vidareutvecklats och förfinats till perfektion under fem generationer enligt originalets filosofi: diskret elegans och luxuös komfort i kombination med kompromisslös kördynamik och körglädje.

När sjätte generationen BMW M5 nu premiärvisas har det klassiska M5-konceptet dragits till sin absoluta spets. Liksom alla M-modeller har även nya BMW M5 utvecklats och optimerats på världens tuffaste racerbana, Nürburgrings beryktade Nordslinga. Resultatet är häpnadsväckande köregenskaper, komfort och prestanda. Nya BMW M5 är även första sedanmodell från BMW M GmbH att lanseras med företagets mest avancerade fyrhjulsdriftsystem någonsin – det helt nyutvecklade M xDrive.

M xDrive är det sportigaste och mest extrema fyrhjulsdriftsystemet i prestandasegmentet. En centralt placerad fördelarlåda med en flerskivig koppling som efter behov fördelar motorns drivmoment helt variabelt mellan fram- och bakaxel bidrar tillsammans med den helt variabla Aktiva M differentialen till oöverträffat drivgrepp och exceptionell körstabilitet oavsett underlag, utan att någonsin kompromissa med M5-modellens unika och legendomspunna körglädje.

M xDrive-systemets karaktär kan kalibreras efter förarens önskemål och behov. Fem olika grundkonfigurationer skapar ett brett spann av kördynamiska inställningar för transmissionen som ger föraren möjlighet att välja grad av sportighet i körningen - från fyrhjulsdrivet standardläge med den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) helt inkopplad till ett rent bakhjulsdrivet läge (2WD) med xDrive- och DSC-systemen helt urkopplade vilket ger ett 100 % bakhjulsdrivet beteende där förarens egen skicklighet sätter gränsen, för maximal körglädje och kördynamik vid exempelvis bankörning.

Kraften i nya BMW M5 kommer från en 4,4-liters biturbo-V8 med M TwinPower Turbo-teknologi. Motorn är en vidareutvecklad version av motorn i utgående BMW M5 som här har fått nya turboaggregat, högeffektiv indirekt laddluftkylning och högre bränsleinsprutningstryck som resulterar i såväl högre effekt som högre vridmoment. Motorn i nya BMW M5 utvecklar 600 hästkrafter vid 5600-6700 v/min ochfenomenala 750 Nm som finns tillgängligt från 1800-5600 v/mil. För att garantera ett optimalt oljetryck vid exempelvis bankörning är motorn i nya BMW M5 även försedd med en avancerad variabel oljepump.

Motorn levererar inte bara imponerande effektsiffror utan även suveräna fartresurser: 0-100 km/h går på blixtrande 3,4 sekunder och 0-200 km/h på otroliga 11,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h men med tillvalet M Driver’s Package höjs toppfarten i nya BMW M5 till hela 305 km/h.

Kraften i nya BMW M5 hanteras av en specialkalibrerad M Steptronic-växellåda med Drivelogic. I D-läget sker växlingarna helt automatiskt med maximal komfort men föraren kan även välja sekventiella manuella växlingar, antingen med växlingspaddlarna på ratten eller med växelväljaren på mittkonsolen. Föraren kan kalibrera transmissionens karaktär, exempelvis för att ge blixtsnabba växlingar vid körning på bana.

Inställningarna för bland annat det adaptiva M-specifika chassit, M Steptronic-växellådan, M Servotronic-styrningen, motorns respons, M xDrive-programmen och Head Up-displayen kan konfigureras individuellt enligt förarens preferenser. Dessutom kan föraren spara två favoritinställningskombinationer och aktivera dessa via M1- respektive M2-knapparna på M-ratten.

Utvändigt har nya BMW M5 modifierats jämfört med vanliga 5-serien för att hantera de extrema krafterna. Tack vare lättviktsmaterial har vikten i nya BMW M5 med M xDrive kunnat sänkas jämfört med utgående modell. Bland annat har nya BMW M5 ett tak i kolfiber, motorhuv i aluminium samt ett sportavgassystem av lättviktstyp som med ett knapptryck får ett extra sportigt sound. Även aerodynamiken samt kylningen för både motor och bromsar har i nya BMW M5 optimerats med diverse kylluftintag och -kanaler i både främre stötfångaren och framskärmar samt en diffusor i bakre stötfångaren.

Som standard utrustas nya BMW M5 med M compound-bromsar, med 6-kolvsok fram och flytande enkolvsok bak samt ventilerade och borrade skivor runt om för minskad ofjädrad vikt och maximala bromsprestanda. Som tillval kan nya BMW M5 utrustas med M kolfiberkeramiska bromsar med guldlackade bromsok som minskar den ofjädrade vikten med 23 kg och som imponerar med sin enastående retardationskraft även vid mycket hård bankörning.

Nya BMW M5 är standardutrustad med 19-tums lättmetallfälgar lackade i Orbit Grey och skodda med M-specifika prestandadäck. Som tillval finns 20-tums lättmetallfälgar. Till standardutrustningen hör även Merino-läder och elstyrda M stolar. Som tillval finns nyutvecklade M multifunktionsstolar med kraftig skålning och optimalt sidostöd vid sportig körning.

Nya BMW M5 går att beställa från september 2017 och leveranserna startar under våren 2018. Vid marknadsintroduktionen av BMW M5 lanseras även specialversionen BMW M5 First Edition som tillverkas i en begränsad upplaga om 400 exemplar. BMW M5 First Edition är lackad i den unika kulören Frozen Dark Red Metallic.

BMW



Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT