Nov 7, 2016

Elmia Subcontractor närmar sig - hur tänker inköparna?


På tisdag drar det ihop sig till underleverantörsmässa i Jönköping. Det är inköparna som underleverantörerna vill ha i sina montrar. Men hur viktig är mässan för inköparna? Svensk Verkstad tar tempen.

– Personligen betraktar jag Elmia Subcontractor som en mycket bra plats att hitta nya leverantörer, säger Guri Törnstrand, inköpare på Fuji Autotech. I synnerhet när jag tidigare jobbade på Öhlins Racing och sökte bearbetning. Jag betraktar fortfarande mässan som ett bra verktyg i inköpsverksamheten.

– När jag åker gör jag det i ett särskilt syfte. Jag var inte där förra året, men året innan sökte jag bearbetning eftersom den portföljen var lite tunn då. Då var jag ute efter automatsvarvning och såg till att jag hade koll på vilka som fanns på mässan.
– Mässan är också en bra plats att se lite ny teknik. Det är svårt att lyfta huvudet över vattnet och se vad som finns när man bara jobbar och jobbar och jobbar. Då är det lätt att få en uppfattning om hur det ser ut när man pratar med leverantörer på mässan.

– Det är lätt att åka dit och snabbt få en överblick när man pratar med underleverantörer istället för att gå igenom mängder av internetsidor. Det blir inte lika fokuserat.

– Elmia Subcontrator är den främsta mässan för min del. Tyvärr har jag dock inte alltid tillfälle att åka.

Sparar tid
– Jag åker till mässan dels för att eventuellt hitta nya leverantörer, dels för att spara tid, säger Peter Vingeskog på Purus Stainless.

– Och sparar tid gör jag när jag hinner besöka 15-20 av våra leverantörer på en dag. Det kan jag spara ett par dagar på.

– Åker man till mässan i syfte att träffa sina leverantörer, kan det ju också vara så att man hittar någonting intressant. Jag har också ofta med mig en produktionstekniker.

Mässan har på intet sätt ersatts av den nya kommunikationstekniken för Peter Vingeskog.

– Leta på internet är inte min melodi. Jag vill hellre träffa en person som talar om sina grejor, för- och nackdelar. Det kan man aldrig läsa sig till på nätet. Att också få en detalj i handen är nåt helt annat än att se den på en dator.

Vingeskog noterar att flera leverantörer väljer att ställa ut varannat eller var tredje år.

– Det är förstås en klar försämring, och har väl med ökade kostnader att göra. Däremot kommer det in fler utländska aktörer.
Peter Vingeskog har sin egen strategi när han åker till Subcontractor, vilket han gör varje år.

– Jag åker i regel upp på tisdagen, säger han. Då är det minst folk och i montrarna är de som fräschast i huvudet då.

Ostrukturerad mässa
För Lars Granath, Thule Sweden, är mässan i första hand inte en plats där han söker nya leverantörer.

– Däremot är det en utmärkt plats att träffa befintliga leverantörer på. En och annan ny också, förvisso, men inte i huvudsak.

– Det jag klarar av på en dag på mässan skulle ta mig minst två veckor att göra annars.

– Mässan är alldeles för ostrukturerad för att på ett enkelt sätt hitta nyheter och det man egentligen söker, menar han.

Granath har besökt mässan, i princip varje år sedan starten. Därför har han sett dess utveckling också.

– Jag tycker mässan har blivit kvalitativt sämre, säger han. Ursprunget var att svensk industri skulle visa upp sig, internt och externt. Nu har den utvecklats till att innehålla många utländska leverantörer och mängder av lands- eller regionmontrar. Där kommer den ostrukturerade delen in. Man struntar i vad man visar, utan visar bara vad landet klarar av.

– På en strukturerad mässa går du igenom två hallar och har du inte hittat det du söker så finns det inte. Här får man gå som en myrslok och rota för att hitta det du söker.
– Man ser inte skogen för alla träd. Det är vad jag tycker att Elmia Subcontractor tyvärr håller på att utvecklas till.

– Dessutom är det nog lite för tätt att ha mässan varje år.

På Subcontractor hittar alltså Lars Granath oftast inte sina leverantörer. Istället använder han andra kanaler, exempelvis marknadsplatsen Qimtek.

– Det använder jag löpande.

Vad tycker underleverantörerna själva då?

För underleverantörerna är Subcontractor viktig, rentav nödvändig.

– Vi har fått några av våra största kunder på mässan, konstaterar Niklas Schön, Silver & Stål.
– Elmia Subcontractor är en bra plats att hitta leverantörer, säger Guri Törnstrand, inköpare på Fuji Autotech.

Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre...

Som vanligt är det några dagar in i november som Jönköping är målet för tusentals underleverantörer och deras kunder. I år närmare bestämt 8–11 november.

Och mässan ser också ut ungefär som vanligt, med lite förändringar i programmet här och där förstås. Business unusual står det på mässans första sida på nätet. Men det är också i högsta grad business as usual på Elmia Subcontractor.

Men det är också det som är mässans styrka. Den återkommande formen. De återkommande utställarna finns på sina vanliga platser, med väldigt få undantag. Down to business direkt. Och så vill nog de flesta ha det när det handlar om att göra affärer. Tid är pengar. Inga krusiduller. Pang på rödbetan.

Trygg i förvissning om att mässan ser ut som vanligt kan du därför åka till Jönköping i november och göra affärer. Som vanligt.

Men hur älskad Elmia Subcontractor än är, så är de känslorna inte helt odelade. Som alla traditioner är Subcontractor naturligtvis föremål för varierande åsikter. Det finns ett antal frågor som ständigt dyker upp i sammanhanget; Fyra eller tre dagars mässa? Subcontractor varje eller vartannat år? och Varför måste mässan vara så rörig?

Vi har pratat med några utställare som åker dit i november. Som vanligt.

– Ja, bekräftar Niklas Schön på Silver & Stål i Vingåker. Vi deltar varje år. Av flera anledningar, egentligen. Dels har vi faktiskt fått några av våra största kunder genom mässkontakter. Men lite delvis också för att inte förlora den bra plats vi haft i många år, alldeles innanför entrén till hall B. En plats som i och för sig tappat lite av sitt goda flöde sedan den nya entré Syd öppnade för ett par år sedan.

– I stort sett är vi väldigt nöjda med mässan och den ger oss mycket bra kontakter och leads. Mindre bra är väl att den är så lång. Tre dagar hade varit fullt tillräckligt. Den fjärde dagen händer faktiskt inte särskilt mycket. Det blir väldigt segt på slutet.

För ofta och splittrad

Johan Svensson på Steens Mekaniska, som för övrigt håller med Niklas om att tre dagars mässa gott skulle räcka, har varit med sedan mässan var ung.

– När vi började ställa ut på mässan var den vartannat år, och det saknar jag. Det tycker jag var idealiskt. En årlig mässa drar väldigt mycket kraft.
– På den tiden hade det varit mer befogat med en årlig mässa än idag, när vi har internet och helt andra kommunikationskanaler än då. På den tiden var mässan ansiktet utåt på många sätt. Den rollen har internet övertagit.

– Idag är det inte heller så att man förväntar sig att komma hem med tio nya kunder efter en vecka på Elmia. Däremot är mässan väldigt bra för att samla ihop de kunder man har. Jag vill påstå att 75 procent av våra kunder kommer till mässan för att hälsa på. Man får ett naturligt kundmöte med de kunder som man kanske inte kan eller hinner hälsa på under året.

– Det jag däremot inte tycker om med Elmia Subcontractor är att det är så fruktansvärt rörigt, säger Svensson.
– En säljer stålbitar, nästa säljer gummibälgar, nästa säljer plastpåsar, nästa han säljer lyftredskap... Har du gått i två hallar är du så avtrubbad att du inte ser något till slut.

– För tyvärr är det så att många som besöker mässan inte är så strukturerade och förberedda på vilka de vill träffa utan tittar in lite här och där. Som mässan är uppbyggd krävs det att man är väldigt förberedd och vet vilka man vill besöka. En del gör det, men långt ifrån alla.

– Därför skulle jag helst se en uppdelning och kategorisering av hallarna, för att skapa struktur. Det har vi önskat länge, men att någon ska sätta ner foten, tänka om och skapa något nytt tycks vara omöjligt.

Behöver fler besökare
– Elmia Subcontractor är en fin mässa, det är klass på utställarna och på besökarna, säger Johan Suup, vd för A Teknik i Robertsfors.
Han håller dock med sina branschkollegor om att de fyra mässdagarna är en för mycket och att den förmodligen skulle tjäna på att bantas till tre dagar.

– Det stora problemet är dock antalet besökare. Det borde vara det dubbla besökarantalet. Idag är vi lika mycket folk i montrarna som antalet besökare under hela veckan. Det är en på en. Vi skulle lika gärna kunna bjuda ner dem till Mallorca... Med besökare menar jag då de som är där för vår skull. Man kan nog räkna bort 70-80 procent, som inte är rätt för oss.

– De mest felplacerade besökarna är naturligtvis de som kommer till mässan för att sälja. Visst kan man ta emot en och annan säljare första timmen på morgonen eller sista på eftermiddan, men det fungerar inte när man har fullt fokus på kunder som kan gå förbi.

Att mässan inte är uppdelad i kategorier tycker Johan Suup inte är något större problem.

– Eftersom mässan är så bred är det svårt att få struktur. Dessutom är det ju faktiskt inte världens största mässa. Det är inte svårt att göra hela mässan på en, max två dar.

– Det största problemet är besökarantalet. Det känns som det är samma utställare och samma besökare varje år. Det måste komma in nytt blod, nya besökare.

– Man har totalt misslyckats med att locka utländska besökare.

– Framför allt borde man kunna få besökare från våra grannländer. Att få hit besökare långt ifrån är väl för mycket begärt, men besökare från Norge, Danmark och Finland skulle absolut kunna gå att få hit.

– Många länder är skapligt representerade bland utställarna, men besökare är det sämre ställt med. Det borde vara tvärtom.

– Om man har samma besökare varje år och antalet nya hugg stadigt minskar, är mässan illa ute.

A Teknik i Robertfors delar monter med de andra två företagen i gruppen; A Teknik Ödeshög och A teknik Alugjut. De hoppas på fler besökare i år – gärna från andra sidan riksgränsen, åt alla håll.

Som vanligt
Vad man än må tycka om Elmia Subcontractor, betraktar de flesta underleverantörer såväl som inköpare den som en nödvändig mässa, en mötesplats för nya kontakter, där man faktiskt gör affärer.

Utan att gå in på programmet i detalj, konstaterar vi att det är ungefär som det brukar vara, med ett i många stycken intressant seminarieprogram, Subcontractor Connect som en extra kontaktplattform och, inte minst, InnoDex, där vi hittar många spännande material och metoder som andas framtid. Viktiga trender på InnoDex i år är hållbarhet, lättviktslösningar, smarta material och 3D printing.

Välkomna till Elmia Subcontractor. Där är allt som vanligt!




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT