Joakim Norlén, Foto: SINF.

Feb 6, 2019

Dold optimism hos underleverantörerna


För tre månader sedan spådde svenska underleverantörer att lågkonjunkturen skulle komma inom kort. Idag är tonen en något annan.

Antalet företag som tror att högkonjunkturen håller i sig ett tag till har tredubblats – och andelen företag som avser att öka personalstyrkan har ökat markant. 

-Vi noterar att underleverantörerna just nu skjuter farhågorna framför sig. Låt oss kalla det en dold optimism, säger Joakim Norlén, VD Svensk Industriförening Sinf.

Idag presenterar Svensk Industriförening, Sinf, Underleverantörsbarometern för fjärde kvartalet 2018 på Industrimässorna i Malmö. Barometern för tredje kvartalet presenterades i november i samband med Elmia Subcontractor i Jönköping och bar den svarta rubriken ”Underleverantörerna spår nedgång 2019”. Den äger förvisso fortfarande sin riktighet, men man kan ana att hotet inte känns lika överhängande.

-Underleverantörerna flaggar för att vi är på väg ut ur en högkonjunktur. Därom råder inga tvivel, men däremot resonerar alltfler att det finns utrymme för goda tider ett tag till. Det ska bli väldigt spännande att följa den här utvecklingen, säger Joakim Norlén.

Sinfs Underleverantörsbarometer görs kvartalsvis bland mindre och medelstora underleverantörer. Barometern för det fjärde kvartalet 2018 med prognoser om det första kvartalet 2019 visar bland annat på följande resultat:

11 procent av företagen spår att högkonjunkturen viker inom 6 månader. Detta att jämföra med 28 procent förra kvartalet och endast 1 procent motsvarande kvartal 2017.

8 procent av företagen tror att lågkonjunkturen kommer inom 6 månader. Detta att jämföra med 28 procent tredje kvartalet 2018. 60 procent tror att den kommer inom 6–12 månader (44 procent för tredje kvartalet) och 32 procent tror inte att lågkonjunkturen kommer alls under 2019 (28 procent förra kvartalet).

-Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en tredjedel inte tror på någon lågkonjunktur alls under 2019. Det är en tendens som vi kommer att bevaka med spänning, säger Joakim Norlén.

Ett axplock från Underleverantörsbarometern, fjärde kvartalet 2018:

41 procent spår en ökad orderingång för nästkommande kvartal. Detta att jämföra med 56 procent motsvarande kvartal 2017 och 42 procent tredje kvartalet 2018.
64 procent av företagen ser tillgången på utbildad arbetskraft som ett problem. Detta att jämföra med 65 procent i förra Underleverantörsbarometern, men vi behöver bara gå tillbaka till andra kvartalet 2016 då noteringen var 42 procent.
26 procent av företagen redovisar ökad lönsamhet jämfört med 47 procent motsvarande period föregående år. I föregående kvartal var andelen 24 procent.
Andelen som planerar att öka personalstyrkan under innevarande kvartal är 33 procent jämfört med 19 procent föregående kvartal.

-Företagen söker just nu efter personal med erfarenhet från marknad, försäljning och ledning. Produktion och operatörer ligger alltjämt i topp, men med tanke på att produktionen går på högvarv just nu så har siffrorna jämnats ut, resonerar Joakim Norlén.

Sinf är en service- och arbetsgivarorganisation. I Underleverantörsbarometern mäter Sinf kontinuerligt stämningen bland de mindre och medelstora underleverantörerna till storföretag. Sinf har cirka 1 200 medlemsföretag.




  • May 24, 2019

    Tunga företag bakom Industri-Quizen som tar mark

    Nyheter -Lanseringen av de åtta initiala Quizen inom skärande bearbetning blev snabbt en succé med en tredubbling av besökstrafiken, säger Hans Bergmark, grundaren av kunskapssajten Manufacturing Guide.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    160
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    385