Anders Ekdahl, strategisk rådgivare, affärsutvecklare och inspiratör.

Mar 9, 2018

Digitalisering... eller ska vi göra som vi alltid gjort?


Att ha en vision, ett mål och en plan är ofta grunden till framgång

Produktionen går för fullt, ont om personal och runt omkring haglar alla begrepp som du måste ha koll på. Digitalisering, automation, robotlyftet, internet of things och så vidare. Industrin är hetare än på många år, men hur står det till med strategin? Handen på hjärtat: hur mycket av dagens framgång är ett resultat av en bra konjunktur och inte av det egna företagets strategi? OK, ingen lever bara på tur. Alltså är en del av framgången skapad av egen kraft, men hur skulle det sett ut med en genomtänkt strategi. Inte var Ingvar Kamprads IKEA en slump!

Att ha en vision, ett mål och en plan är ofta grunden till framgång. Utan vision är det svårt att skapa något unikt och svårt att få andra att bidra till lagets framgång. Utan mål spelar resultatet ingen roll. Hur ofta är beskrivningen av ett företags resultat att ”det går runt”, när man egentligen säger att man bara överlevt. Någon utveckling är det sällan frågan om. Planen sträcker sig till att leverera det kunden beställer. Visst kan det leda till hygglig lönsamhet, men någon särskilt utvecklande tillvaro kan man inte förvänta sig.
Varför blir det så här? Ett vanligt svar är att ”vi har inte tid, vi har inte råd och dessutom har vi fullt upp med att klara av våra leveranser”. Jag tror det brister i nyfikenhet och kommunikation med andra än de som finns inom industrin. Kanske är det till och med jobbigt att ta en diskussion med unga personer som står på tröskeln till industri, men som tvekar beroende på osäkerhet om utvecklingsmöjligheter. Därtill tror jag att det saknas någon riktig plan för att göra skillnad. Det är synd eftersom de tankemässiga resurser som behövs sannolikt finns nära, men utnyttjas inte. Tänk om de tog steget över tröskeln.

Nätverken kring de som lägger samma plan som förra året består ofta av personer med samma bakgrund. Det är inget fel på de personerna, men vi tänker inte bättre för att fler med samma världsbild tänker tillsammans. Det troliga är att de håller med och håller mot på samma ställen i diskussioner med resultatet att ”det går runt”. Min erfarenhet från många andra branscher är att det största hotet finns i den egna branschen. Då handlar de inte om någon konkurrents överlägsna förmåga, utan om branschbeteenden som urholkar branschen inifrån. Vad händer om vi blandar erfarenheter och visioner med de som inte kan branschen, men som lyckats med andra affärer. Tänk om de har ett kundperspektiv istället för ett produktionsperspektiv eller en affärsmodell som är helt annorlunda.

Det är min övertygelse att visioner attraherar, mål är drivande och att verksamheter får en bättre kontroll och timing med strategisk planering. Att personer som har olika bakgrund har mer spännande och mer kreativa diskussioner vet jag av egen erfarenhet. Industrin som är hetare än på många år har så många spännande redskap i digitalisering, automation, robotlyft, internet of things med mera. Det är nu det händer. Några har redan lagt sin plan och har planerat för att vinna, andra diskuterar med sig själva och hoppas att det ska ”gå runt” i år med.


Anders Ekdahl
Strategisk rådgivare, affärsutvecklare och inspiratör med mångårig erfarenhet från eget företagande, vd- och styrelseuppdrag
anders@andersekdahl.se




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT