Rockwell Automations Nordenchef Felix Langkjear är nöjd med det digitala eventet Rockwell Automation Fair At Home - och menar att man lärt sig mycket att ta med sig när saker och ting återgår till det normala. Foto: Rockwell Automation.

May 12, 2021

"Digital mognad ger Norden ett försprång på marknaden"


Svensk Verkstad samtalar med Felix Langkjaer, Nordenchef för Rockwell Automation.

För Rockwell Automations Nordenchef Felix Langkjaer har 2020 varit ett år med nya insikter. Men i det nya onormala som drabbat oss ser han också nya möjligheter och lösningar.

– Pandemin har fått oss att tänka i nya banor, skapa nya lösningar och vidta åtgärder vi aldrig gjort tidigare eller ens tänkt på att göra.

Företaget har klarat sig väldigt bra i Norden, och Langkjaer tror sig veta varför... Inget ont som inte har något gott med sig. Det har Rockwell Automation erfarit i år.

Det stora amerikanska automationsföretaget arrangerar sedan många år Rockwell Automation Fair, ett event som brukar samla omkring 20 000 kunder, partners, experter och intresserade till ett stort event på plats i USA.

Men år 2020 var inte som andra år. 2020 var året då vi träffades digitalt.

– Rockwell Automation Fair At Home blev naturligtvis ett mycket annorlunda men ändå ett mycket lyckat event, konstaterar Felix Langkjaer. Och vi drog nya lärdomar.

Det fysiska mötet är alltid värdefullt. Det håller alla med om och det är därför mässor överlever och växer trots vår ökade digitala närvaro.

– Ett digitalt event kan på många sätt inte mäta sig med det fysiska mötet, håller Felix Langkjaer med om.

– Men det har andra fördelar. Framför allt att fler får tillfälle att delta. Våra fysiska event, som alltid arrangeras i USA, brukar som sagt dra omkring 20.000 personer. Rockwell Automation Fair At Home samlade dubbelt så många deltagare.

Normalt brukar ett 50-tal svenskar åka på eventet i USA. Runt 110 från hela Norden. Det digitala eventet hade 380 nordiska deltagare.

Pandemins effekter – och ickeeffekter

Många av Rockwell Automations kundsegment har naturligtvis drabbats av panedmin. Men inte alla.

– Våra maskinbyggare har haft en period med låg orderingång och i mars trodde vi det skulle se likadant över hela linjen. Men livsmedelsindustrin och framaceutisk industri har inte haft någon nedgång alls, snarare tvärtom. Olja och gas har helt klart blivit påverkade av det lägre oljepriset, men där är ledtiderna långa så vi har inte sett effekterna riktigt än. Metall- och gruvindustrin har ju haft en nedgång under första halvåret.

– Men i stort sett har det gått otroligt bra för Sverige och Danmark, särskilt jämfört med resten av Europa. Norden har blivit mindre berört än resten av Europa och resten av världen. Vi har faktiskt gjort ett jättefint resultat.

Digital mognad betalar sig

– Jag tror att en av orsakerna till att vi inte varit så berörda i vår lilla del av världen som resten av Europa är vår digitala mognad, säger Felix Langkjaer.

– Vi är så digitaliserade, även i hemmet, att medarbetare, ingenjörer och de som jobbar i projekt, från ena dagen till den andra kunde börja jobba hemma. De hade bra fiberförbindelse hemma och en bra IT-infrastruktur i bolaget. I Danmark växlade vi till hemarbete den 11 mars 2020, i Sverige den 16 mars. Det gick jättefint.

– Jag tror det gäller för alla företag i Norden eftersom vi har den här digitala mognaden jämfört med många andra länder. Det har varit en konkurrensparameter under krisen.

– Istället för att träffa kolleger ute i Europa i fysiska möten, träffas vi i videomöten, i Teams och så vidare. Men många har inte samma fina förutsättningar som vi hemma.

– Under pandemin har digitaliseringen accelererat på företagen, hemma och i samhället i övrigt. Jag är övertygad om att vårt ändrade beteende och ökade digitala verksamhet kommer att fortsätta även efter pandemin.

– Även sedan före pandemin är svenska, danska, norska och finska företag mer redo att digitalisera än bolag i många andra länder i världen.

Ett virtuellt event

Rockwell Automation Fair At Home efterliknade så mycket som möjligt det fysiska mötet.

– Konceptet var detsamma med parallela konferenser, med talare både från oss och key notes från kunder, olika industrier, våra partners; Microsoft, PTC, Cisco, ja hela vårt ekosystem av partners.

En virtuell mässa samlade 28 utställare vid sidan om Rockwell Automation.

– Dessutom en virtuell produktionslinje där man kunde fokusera på olika områden och få information om produkterna, lösningarna och tjänsterna.

Eventmakarna hade till och med ordnat en virtuell rundvandring i Rockwell Automations stora huvudbyggnad i Milwaukee med virtuellt mingel på taket som avslutning.

I samband med eventet avslöjades också att Rockwell Automation köpt det kanadensiska företaget Fiix, som gör molnbaserade underhållssystem.

– En trevlig nykomling i koncernen, som redan har många kunder i Norden.

Det stora fokuset för eventet i övrigt var – förstås – digitaliseringen generellt i industrin, som påverkar hela vår tillvaro.

– Vi har dragit en del lärdomar av årets event, slutar Felix Langkjaer. Nästa Rockwell Automation Fair kommer sannolikt att bli både i fysisk och digital form. Nu har vi sett hur det fungerar och med den digitala delen har vi möjlighet att välkomna så många fler deltagare.

 

 

 

 

 

 




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Lydia Capolicchio modererade Välkommen Robot. Reportage

    "Våga ta steget till automation"

    Produktionstrender, inspirerande robotcase och säkerhet var några av punkterna när SIS samlade till årets robotevent.
    117