Apr 12, 2016

Det ultimata styrkeprovet: Volvo FH16 vs 750 ton


I ”Volvo Trucks vs 750 Tonnes” ställs en Volvo FH16 och växellådan I-Shift med krypväxlar inför den tyngsta utmaningen någonsin. Med världens starkaste man, Magnus Samuelsson, och lastbilsjournalisten Brian Weatherley i förarhytten ska en Volvo FH16 försöka dra 750 ton.


I Göteborgs Hamn står 40 containrar fyllda med reservdelar från Volvo. De 20 släpen som containrarna står på bildar en 300 meter lång karavan som tillsammans med lastbilen väger 750 ton. Uppdraget: starta en Volvo FH16 750 med nya I-Shift med krypväxlar från stillastående med 750 tons last och köra 100 meter.
Så mycket motsvarar 750 ton
- 57 lastbilar av modell Volvo FH16
- 350 personbilar av modell Volvo XC90
- 150 fullvuxna elefanter à 5 ton
- 4 Boeing 747 jumbo jets
- Drygt 4,5 vindturbiner (vikt 150 000 kg)

- I-Shift med krypväxlar har en startförmåga som är ojämförlig på marknaden för serietillverkade lastbilar. De nya krypväxlarna gör det möjligt att dra mycket tunga last, starta i svår terräng och köra i hastigheter så låga som 0,5 km/h. För riktigt tunga laster använder man vanligtvis specialtillverkade lastbilar, men här använder vi en Volvo FH16 med en drivlina som kommer direkt från fabriken, säger Peter Hardin, produktchef för FM och FMX på Volvo Lastvagnar.

Den Volvo FH16 som används i testet är utrustad med I-Shift med krypväxlar och de kraftigaste axlarna från Volvos ordinarie sortiment. Lastbilen körs av Magnus Samuelsson, en gång utsedd till världens starkaste man.

- Få saker kan mäta sig med känslan av att utmana och övervinna sina fysiska begränsningar. Jag har ställts inför många svåra prövningar under mina år, men den här dragningen är min tyngsta någonsin, säger Magnus Samuelsson.

Vid sin sida har han den erfarne lastbilsjournalisten Brian Weatherley.

- Att Volvo Lastvagnar har tagit fram en automatväxellåda som klarar av att dra 325 ton i tågvikt är imponerande. Men att ge sig på att dra över 700 ton i tågvikt med en serietillverkad lastbil är något helt otroligt. Under mina 30 år som lastbilsjournalist har jag aldrig sett något liknande, säger Brian Weatherley.

  • Lastbilens specifikationer
    - Volvo FH16 750 hk i standardutförande och specificerad med Volvos kraftigaste axlar, från ordinarie sortiment.
    - För att klara trycket över drivaxeln förstärktes plattan under vändskivan.
  • Så genomfördes utmaningen
    - Innan försöket genomfördes behövde flera säkerhetsåtgärder vidtas. Bland annat granskades kopplingarna mellan de 20 släpvagnarna noggrant och lufttrycket i de sammanlagt 204 däcken finjusterades.
    - 40 containrar lastades på släpen. Containrarna lastades i par om två ovanpå varandra.
    - Tillsammans hade lastbil, släp och containrar en totalvikt på över 750 ton.
    - Lastbilen drog ekipaget 100 meter.
  • Fakta I-Shift med krypväxlar
    - I-Shift med krypväxlar är en vidareutveckling av Volvo Lastvagnars automatväxellåda I-Shift.
    - Den nya versionen av I-Shift är speciellt framtagen för hög startbarhet och för att klara körning i extremt låga hastigheter.
    - I-Shift med krypväxlar kan köra så långsamt som 0,5-2 km/h och klarar start från stillastående med 325 ton, vilket är unikt för serietillverkade lastbilar med automatväxellådor.
    - Växellådan finns tillgänglig som direktväxlad och överväxlad låda med en eller två krypväxlar. Det går även att lägga till två backkrypväxlar.
    - Krypväxlarna läggs till i en vanlig I-Shift-växellåda. För att klara av den höga belastningen har flera komponenter tillverkats i höghållfasthetsmaterial. Växellådan är 12 cm längre än en vanlig I-Shift. I-Shift med krypväxlar finns tillgänglig med Volvo Lastvagnars 13- och 16-litersmotorer för Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH och Volvo FH16.



Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT