May 4, 2017

Det blir ABB som får ladda elbussarna i Östersund


Östersunds kommun inledde separata anbudsförfaranden för bussarna och laddsystemen, vilket var möjligt tack vare gränssnittet OppCharge, som är kompatibelt med olika bussmodeller.

ABB kommer att leverera två snabbladdare till Scanias elbussar i Östersund. Laddarna bygger på OppCharge, ett öppet gränssnitt för automatisk laddning av elbussar från samtliga tillverkare. Bussen ansluts till laddningsstationen med en strömavtagare.

De två snabbladdarna (ABB HVC300P) kommer att ladda sex helt elektriska Scaniabussar och testning är inplanerad till sista kvartalet 2017. Försöken kommer att ske i samarbete med kommuner och myndigheter, bland annat Östersunds och Krokoms kommuner, Region Jämtland Härjedalens kollektivtrafikmyndighet, den offentligägda elleverantören Jämtkraft och Trafikverket .

Bussarna kommer att drivas av Nettbuss, som är ett dotterbolag till norska statens järnvägar, NSB, och det näst största bussbolaget i Norden.

De två laddningsstationerna byggs i båda ändar av den 14 kilometer långa busslinjen och kommer att serva sex bussar. Med 10 minuters laddning kommer bussarna att kunna köras var 15:e minut, vilket tillsammans blir hundra turer varje dag.

ABB:s snabbladdare är anslutna till molnet, vilket ger möjlighet till fjärrdiagnostik och fjärradministration. Dessutom kan laddarna ta emot uppgraderingar av programvaran över Internet, vilket ger förutsättningar för maximal tillgänglighet.

Östersunds kommun inledde separata anbudsförfaranden för bussarna och deras laddningsinfrastruktur. Detta var möjligt tack vare gränssnittet OppCharge, som är kompatibelt med en mängd olika bussmodeller, bland annat elhybridbussar. 2015 fick Östersund priset European Mobility Week Award som ett erkännande för arbetet med att erbjuda hållbara transportalternativ i staden. Detta samarbetsprojekt mellan Scania och ABB kommer att utvidga deras arbete inom hållbara transporter.

”Introduktionen av elbussar här ser riktigt spännande ut”, säger projektledaren Anne Sörensson från Östersunds kommun. ”Bussarna kommer att bidra till målet att ha helt fossilfria transporter 2030”.

Frank Muehlon, global chef för ABB:s verksamhet för laddinfrastruktur för elfordon, säger: ”Vi är glada över att ha lyckats ta hem detta projekt i Östersund och över samarbetet med en så känd busstillverkare som Scania. En viktig del av vår strategi är att stödja gränssnitt med öppna branschstandarder, som OppCharge, så att ABB:s laddare kan användas av alla olika busstillverkare både nu och i framtiden och därmed garantera äkta driftskompatibilitet. Vi tycker att detta är viktigt för städer och aktörer som är intresserade av att gå över till eldrift i sina bussparker.”

Östersunds kalla klimat gör det till ett optimalt försöksområde för ABB:s snabbladdare, som är konstruerade för tillförlitlighet i extrema miljöer.

Anna Carmo e Silva, chef för Scania Buses and Coaches, säger: ”Östersund är med sitt klimat av kalla vintrar och relativt varma somrar en idealisk plats att testa funktionen ute i verkligheten. Försöken utgör den första etappen i den pågående utvecklingen av elbussar.”

ABB erbjuder laddningslösningar i den absoluta framkanten inom hållbar mobilitet. Sedan 2010 har man sålt cirka 5 000 snabbladdare för personbilar över hela världen. Under det gångna året har ABB tagit i drift OppCharge-laddare för hybrid- och elbussar i Bertrange (Luxemburg), Luxemburgs stad, Göteborg och Namur (Belgien). 

Om OppCharge
Mer information om OppCharge finns på www.oppcharge.org

Om ABB:s bussladdare

  • Enkla att integrera i befintliga busslinjer (den inverterade strömavtagaren gör att man kan använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak).
  • Modulärt system som kan tillgodose laddningseffekter på 150, 300, 450 och 600 kW.
  • ABB:s beprövade anslutningsmöjligheter ger maximal tillgänglighet, lång drifttid och snabb respons på servicebehov.
  • ABB:s snabbladdare är konstruerade enligt OppCharge och den internationella standarden för snabbladdning av elfordon, IEC 61851-23. Detta garanterar att tillämpliga säkerhetssystem finns på plats, att den elektriska konstruktionen uppfyller alla regelverk och att systemarkitekturen och systemfunktionen stöds av framtidens fordon.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT