Nov 4, 2016

Den digitala conciergen Otto


Autodesk och IBM har inlett ett globalt samarbete med syfte att tillhandahålla en än bättre upplevelse och service för Autodesks kunder.

Satsningen som fått namnet ”Otto” är en digital concierge som använder IBM Watsons intellektuella teknologi för att lösa förfrågningar från kunder och partners – på bara några minuter.

Autodesk och IBM Watson har avslutat ett pilotprojekt av Otto som nu står klart för att sättas i verket. En väl timad lansering då Autodesk nyligen omarbetat sin affärsmodell till att nu baseras på prenumerationstjänster - vilket också ställer högre krav på service och support. Pilotprojektet visade på en kraftig förbättring av kundupplevelsen och hela 99% snabbare support.

- Det är viktigt för oss att hela tiden bistå våra kunder med kvalité och värde, på ett snabbt och effektivt sätt. Vårt samarbete med IBM Watson gör det möjligt för oss att utveckla conciergeservicen Otto och erbjuda en produktiv och tillförlitlig satsning för våra kunder, säger Gregg Spratto, vice president, operations på Autodesk.

Så här fungerar det
När en kund eller partner behöver support kopplas de samman med Otto via Autodesk online support. Först verifieras kunden via en aktiveringskod där Otto genom NLP (Natural Language Processing) samt web-tjänsten bekräftar kundens licens för att därefter automatiskt generera en ny kod. Allteftersom projektet utvecklas så kommer Otto att använda sig av maskininlärning för att hantera komplexa förfrågningar och ge Autodesk möjligheten att erbjuda kunder och partners en snabb och effektiv dygnet-runt-service.

- Idag förväntar sig folk att få service omedelbart. Autodesk ser varje möte med kunden som en möjlighet att också möta och leva upp till den förväntan. I och med Otto och Watson så kan de leverera en förstklassig slutanvändarupplevelse samtidigt som de själva förbättrar sitt helhetserbjudande, säger Beth Smith, general manager, offerings & technology, IBM Watson.

Watson´s NLP och inlärningsteknik hjälper Otto att förstå det bakomliggande syftet med kundernas frågor och att snabbt generera högkvalitativa svar. I utvecklingsarbetet försåg Autodesk systemet med historisk data från bland annat chattloggar och tidigare case för att tillförsäkra sig Ottos förmåga att kunna respondera på ett brett spektra av frågeställningar. I takt med att programmet utvecklas så kommer Autodesk tillsammans med en grupp av experter löpande se över och addera nya features och kompetenser.

IBM



  • May 7, 2021

    Streama film i Polestar 2

    Reportage Elbilstillverkaren satsar på streaming, Spotify och din egen smartphone som bilnyckel.
    78
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT