Torbjörn Johansson. Foto: CTT Systems.

Apr 30, 2019

Rejält resultatuppsving för CTT Systems


Men marknaden för avfuktare är utmanande, inte minst efter att Boeing plockat bort den som standardutrustning i Boeing 787.

Nettoomsättningen ökade med 34 % till 85,6 MSEK (63,8). Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 23,2 MSEK (13,2). Rörelsemarginalen (EBIT-marginalen) ökade till 27 % (21). Resultat efter skatt uppgick till 18,0 MSEK (10,1).

Bolagets nettoomsättning i det andra kvartalet 2019 bedöms bli mellan 90 och 95 MSEK (76,5).

Bolagets vd Torbjörn Johansson kommenterar kvartalet:

"Leveranstakten av luftfuktare fortsätter att ligga på en hög nivå i kvartalet. Utöver leveranser till Boeing 787, Airbus A350 och A380 har vi under kvartalet börjat leverera de första luftfuktarna till Boeing 777X. Vår strategi att befästa och dra fördel av vår höga tillvalsfrekvens till cockpit och vilomoduler på Boeing 787 samt att bredda motsvarande försäljning till fler OEM-program börjar ge resultat. Nästa steg i strategin är att övertyga fler flygbolag att sätta in våra uppskattade och pålitliga luftfuktare i passagerarkabinen."

"Inom produktområdet för avfuktare har leveranserna under kvartalet ökat till OEM och minskat till retrofit. Ökningen till OEM fördelas lika på Boeing 787 och Airbus A350 (som obligatorisk del i kabinbefuktningssystemet). Minskningen av retrofit-system är förväntad och beror på att orderboken tunnats ut. En negativ faktor som kommer påverka leveranstakten är att avfuktare, som tidigare meddelats, ska utgå som standardutrustning på Boeing 787. Detta kommer få finansiellt genomslag mot slutet av året och har under redovisat kvartal svarat för 16 % av nettoomsättningen. Sammantaget innebär det att utsikterna för avfuktare minst sagt är utmanande."

"Som tidigare kommunicerats är narrowbody-flygplan huvudmarknaden för våra avfuktare. Marknadspotentialen är mycket stor men för att nå den fullt ut är det helt avgörande att avfuktare blir listade i tillvalskatalogen hos Airbus och Boeing. Behovet är växande och underbyggs av flera starka drivkrafter i marknaden. Vi är därför beredda att göra fortsatta investeringar i testinstallationer och strategiska kundorders i syfte att driva intresset hos flygbolag / tillverkarna, speciellt gällande Boeing 737- och A320-familjerna. För det andra kvartalet räknar jag med att nettoomsättningen ökar med 18 – 24 % jämfört med samma period 2018, vilket innebär 90 – 95 MSEK."




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    6
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    11
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    12