volvo, Daqing

Volvos fabrik i Daqing i Kina. Foto: Volvo.

Feb 26, 2020

Corona-effekten: Volvo tappar volym i Kina


Biltillverkarens tre bilfabriker i Kina är fortfarande stängda till följd av det nya coronaviruset.

Biltillverkaren Volvo Cars återupptar produktionen på motorfabriken i Zhangjikou i Kina i veckan. Men bolagets tre bilfabriker i Kina är fortfarande stängda till följd av det nya coronaviruset.

-Vi kommer att tappa volym i Kina, både på produktion och i försäljningen under första kvartalet, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars enligt TT/Hela Gotland.

Volvo Cars är redo att öppna bilfabrikerna också, enligt Elfström. Men då krävs att myndigheterna häver lokala restriktioner och att leverantörskedjan fungerar igen efter det utdragna avbrottet.

Enligt Elfström är Volvo Cars fabriker utanför Kina igång.

Han förklarar att biltillverkaren påverkas av situationen i Kina, genom påverkan på tillgång till vissa komponenter. Det orsakar inte stopp i produktionen, men kan behöva vissa produktionsanpassningar.

Containerbrist

I en rapport från Moody's, med hänvisning till konsultbolaget Dresy, talas det om utbredda bemanningsproblem till följd av resestriktioner för kineser från Fastlandskina och karantänsregler som komplicerar och försenar lossning och lastning av nya produkter.

Samtidigt rapporteras det om hur transportutrustning som containrar har fastnat i Kina, vilket skapat brist på tomma containrar i Europa och Nordamerika. Detta kan bli kritiskt för berörda rederier, varnar Moody's.

Bland de hårdast drabbade rederierna är danska Maersk och Hamburg-baserade Hapag Lloyd, specialiserade på global containerfrakt. Cirka 30 procent av Maersks containerfrakt går normalt till och från Kina. För Hapag Lloyd står Kina för cirka 25 procent av fraktvolymerna, skriver Moody's.

Green Carrier, en del av containerrederiet Evergreen Line, bekräftar containerproblemet. Fredrik Hermansson, verksamhetschef på Green Carrier, säger samtidigt till Sveriges Radio Ekot att miljontals fraktcontainrar har fastnat i Kina till följd av det nya coronaviruset. Han tillägger att detta slår mot svenska exportföretags möjligheter att få ut sina varor i världen, då det inte finns containrar att använda här.

Samtidigt uppger Postnords dotterbolag Direct Link att volymerna av företagspaket från Kina minskat radikalt till följd av det nya viruset. Hittills har antalet paketleveranser minskat med 60 procent och i förra veckan tilltog nedgången till minus 90 procent, rapporterar Dagens Industri med hänvisning till Postnords presskontakt Henrik Ishihara.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    5th Axis sätter en ny standard för 5-axlig bearbetning

    För tre år sedan introducerade Partille Tool ett helt nytt fabrikat på den svenska marknaden, amerikanska 5th Axis. Nu släpps flera nyheter inom uppspänning som hjälper till att öka produktivitet och lönsamhet.
    24