Aug 23, 2016

CEVT dammsuger marknaden


Fordonsutvecklaren är snart i hamn med 300 utlovade rekryteringar.

Det var vid en presskonferens i våras som den kinesiskägda fordonsutvecklaren CEVT med verksamhet i Göteborg, Trollhättan och kinesiska Hangzhou, utlovade ytterligare 300 anställningar i Västsverige.

Ett tjugotal rekryteringsannonser från företaget cirkulerar just nu och Svensk Verkstad ringer upp CEVTs presschef Stefan Lundin för att kolla tempen.

- Jo, vi ligger väl till på målet, berättar Stefan Lundin för Svensk Verkstad. Något mer till och med. Från årsskiftet till och med juni har vi anställt drygt 220 personer. Efter den sammanräkningen har det tillkommit ytterligare.

CEVT står för China Euro Vehicle Technology och är ett helägt dotterbolag till Zhejiang Geely Holding Group, som också äger Volvo Cars och den kinesiska biltillverkaren Geely. Bolaget bildades 2013 och vd för verksamheten är Saab-legendaren Mats Fägerhag som även hann med ett drygt år på Volvo Personvagnar innan han började på CEVT.

CEVT är utvecklingscentrum för framtidens bilar inom Geely-koncernen. Verksamheten täcker alla delar av personbilsutveckling, från arkitektur, kraftöverföring och drivlinor, till chassi och fordonens visuella design. Ägaren Geely Holding har lovat att investera över 3 miljarder årligen fram till 2021.

- Vi har nu drygt 700 anställda på CEVT i Sverige, fortsätter Stefan Lundin. Inklusive alla konsulter sysselsätter vi ca 1500 personer i Sverige. I Kina har vi ytterligare 500 anställda.

- Vi har expanderat så snabbt så konsulter har varit nödvändigt att ta in, men i längden blir det en dyr lösning, förklarar Stefan Lundin. Så nu försöker vi genomföra ett skifte, där vi går från konsulter till fler anställda i stället.

Vilka kompetenser behöver ni?

- Vi rekryterar över hela linjen, men den största skaran är utvecklingsingenjörer.

När tidningen Ny Teknik och ingenjörskarriär i juni publicerade sin ranking av företag som sysselsätter inom forskning och utveckling, åkte CEVT i år upp på tjugonde plats. Medan telekom minskar så ökar FoU-jobben inom fordonsbranschen.

- Man kan säga att vi har dammsugit marknaden här i Västsverige, där vi i viss mån konkurrerar om samma kompetens, förklarar Stefan Lundin. Vi tittar även på att hitta kompetens i Frankrike, Tyskland och England, men lön och bostad blir alltjämt en utmaning. Vi märker också av ett ökat tryck på Sverige, där processerna för VISA-hantering och arbetstillstånd blir alltmer långdragna.

Stefan berättar att det är snabba ryck i ett kinesiskt företag. Verksamheten präglas av korta ledtider och snabba beslut.

- Men en sak vet vi med säkerhet. Vi ökar verksamheten hela tiden, säger Stefan avslutningsvis.

Foto: CEVTs presschef Stefan Lundin.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT