Foto: Google Earth.

Nov 10, 2017

Business unusual – as usual i Jönköping


Det är ett framgångskoncept som årligen lockar runt 1 200 utställare och mer än tio gånger så många besökare. Tisdag den 14 november är det dags igen.

Business unusal är Elmia Subcontractors nya underrubrik. Det är nog en sanning med modifikation, ty underleverantörernas stora årliga begivenhet i Jönköping är sig ändå ganska lik från år till år. Inte för att det är dåligt. Tvärtom. Det är ett framgångskoncept som årligen lockar runt 1 200 utställare och mer än tio gånger så många besökare. År efter år efter år.

Däremot stämmer det definitivt att vi hittar innovationer och geniala lösningar, framtidens konstruktioner, smarta material och spännande produkter på mässan.
Mässan genererar alltid affärer för miljoner och är en viktig mötesplats för de utställande företagen och deras befintliga kunder. I år som alltid.
Business unusal – as usual.

Det finns mycket säga om årets Elmia Subcontractor. Det mesta har sagts förut, men det finns också en hel del nytt att nämna. Från Pop-Up expo, där arrangörerna varje dag lägger lite extra fokus på ett särskilt ämne och där de deltagande företagen bara medverkar på angiven dag, till printing i 4D som Dr Sascha Peters presenterar och där det alltså handlar om 3D-printing med material som gör att applikationen automatiskt antar ny form och får en ny funktion när den utsätts för förändringar i temperatur, fukt, ljus eller magnetism. Spännande teknik för framtiden.

IoT Arena
Vi noterar också särskilt årets lansering av Subcontractor IoT Arena. Naturligtvis hänger Elmia på den digitala trenden och skapar en arena för uppkopplade produkter och tjänster. Med arenan vill arrangörerna vända stressen inför den uppkopplade tekniken till inspiration genom att visa på goda exempel på produkter och lösningar som finns på marknaden idag, från olika branscher.

Med utgångspunkt från att skapa kundvärde visas exempel på hur IoT ger möjligheter på olika nivåer, från att effektivisera processer, skapa mervärde för kunden till att gå hela vägen och hitta en ny affärsmodell.

Det här är några av totalt tiotalet case som visas på Subcontractor IoT Arena:
– Orwak – maskiner för komprimering av sopor samlar in data som optimerar rutiner för tömning.
– Kinnarps – med uppkopplade kontorsmöbler hjälper man kunden att skapa en mer hälsosam arbetsplats.
– Husqvarna Group – med sin Battery Box för uthyrning av elektriska handverktyg utmanar Husqvarna sin traditionella affärsmodell och erbjuder kunderna mervärde.
Med mera

Interior Competence and Components, arenan där möbelindustrins underleverasntörter visar sina samlade kunskaper, Subcontractor Connect, mässans eget matchmakingkoncept som vi känner igen sedan många år nu, InnoDex, arenan som vi lärt känna som en spännande innovationsarena där inte minst 3D-printing och utveckling av nya, intressanta material ständigt slår oss med häpnad, liksom nyhetsstudion Subcontractor Direct är alla intressanta inslag i mässan. Vi får också bevittna finalerna i Ungdoms-SM i CNC-svarvning, som vi vant oss vid. Och så ett gediget seminarieprogram där det ena högaktuella ämnet efter det andra avlöser varandra med initierade och namnkunniga talare.

Grädde på moset är naturligtvis utfrågningen av närings- och innovationsminister Mikael Damberg under mässans inledande timmar på tisdagen.

Utställarna mässans vipar
Huvudsaken är och förblir dock utställarna. Utan de utställande företagen, ingen mässa.
De allra flesta utställare är knappast några debutanter i sammanhanget. Många har hängt med ända sedan underleverantörsmässan startade. Andra har varit sin monterplats trogen i flera år.Ty har man en gång hittat en plats man gillar, släpper man den inte i första taget.

Till dessa hör Silver & Stål som vi alltid hittar alldeles innanför ingången till Hall B. Klockrent varje år.

– Ja, den platsen vill vi inte bli av med, säger Niklas Schön som annars ibland kan tycka att en mässa varannat år hade räckt.
– Årlig mässa kan ibland kännas som lite ofta, men då riskerar vi att bli av med vår monter, och det vill vi definitivt inte. Vi har haft den här platsen i många år.
– Elmia Subcontractor är en mycket viktig mässa för oss. Av två anledningar; dels att träffa befintliga kunder, dels skapa nya kontakter.
– Att träffa våra befintliga kunder på det här sättet är väldigt bra. Kostnadseffektivt.
– Historiskt sett har vi haft väldigt bra utfall på mässan. Även om vi ägnar oss åt tradionellt uppsökande verksamhet har några av våra större affärer inletts i Jönköping.
– Svårt att säga hur inköparna resonerar, men när det är full rulle i industrin kan många underleverantörer få svårt att leverera, de får inte tag på personal och så vidare – då kan det finnas ett behov att utveckla sin leverantörsbas.

– Hur det här kommer att påverka mässan är svårt att säga, men vi tror på årets mässa.

 

Niklas Schön in action i Silver & Ståls monter under en tidigare Subcontractor.

En annan utställare som gärna återkommer till mässan i Jönköping är Melin & Carlsson som tillverkar hydraulcylindrar. Företaget har ställt ut på Elmia i åtminstone ett decennium.
– Elmia Subcontractor är i princip den enda mässa vi ställer ut på, så naturligtvis är det en viktig mässa för oss, säger Hedvig Jensmar. Det är minst lika viktigt att vårda kontakterna med befintliga kunder och stämma av med dem på mässan, som att skaffa nya kunder.
– Vi träffar alltid de flesta av våra kunder på mässan.
– När det gäller nya handlar det oftast om att man tagit kontakten tidigare och sedan fortsätter odla kontakten på mässan. Men visst händer det att vi knyter nya kontakter på mässan då och då.

Melin & Carlsson har växlat upp sitt mässdeltagande sedan tre år.
– Tidigare var vi i Smålandsmontern, men valde att göra en större monter i B-hallen, säger Hedvig Jensmar.
– Det var helt enkelt för litet för oss, när vi gjorde nya satsningar och ville visa framfötterna. Vi har tagit stora kliv framåt och satsningen på en större monter gav effekt.
– Den lilla monter vi hade tidigare var inte utformad för möten. Den vi har idag gör att vi kan ha flera möten parallellt, ha längre samtal och ta en kopp kaffe med besökarna. Det passar oss mycket bättre.
Melin & Carlsson har vuxit ordentligt på senare tid och ökat sin omsättning markant.
– Vi har tagit ett stort kliv framåt och ökat omsättningen från 65 till 74,5 miljoner från förra räkenskapsåret, säger Hedvig Jensmar.
– Cylinderbranschen är präglad av dåliga leveranstider och vi har jobbat hårt med vår leveransprecision. Det tror jag våra kunder märker. Vi har nya kunder och ytterligare nya på gång, så det är väldigt positivt för oss nu.
Det är alltså ett positivt Tranås-företag som kommer till Elmia Subcontractor i november.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT