Gabriella Banehag, projektledare för Elmia Subcontractor.

Nov 11, 2019

Business på Elmia– but not as usual


Det händer så otroligt mycket på kort tid just nu, säger Elmia Subcontractors projektledare Gabriella Banehag.

Elmia Subcontractor är i ständig utveckling, men känns ändå alltid igen i sin form. En trygg hamn där Sveriges underleverantörer träffar varandra och sina kunder under samma tak. Här i Jönköping odlas nya som gamla relationer på Sveriges största analoga möteplats för underleverantörer och inköpare.

Men världen är stadd i förändring. Det tekniska paradigmskiftet ritar om kartan på många sätt. Och då förändras också plattformarna för industrins möten...

– Det händer så otroligt mycket på kort tid just nu, säger projektledare Gabriella Banehag.
– Jag tror att utställarbilden kommer att förändras under den omställning vi upplever nu.

Elmia Subcontractor speglar underleverantörsbranschen. Mässan är naturligtvis ett tvärsnitt av de företag som verkar i branschen.
Under lång tid har sammasättningen av företag varit i stort sett densamma, även om det årligen kommer en och annan ny utställare och någon enstaka försvinner. I stort sett har utställarkåren varit relativt homogen.

– Men jag tror att den bilden kommer att förändras, säger Gabriella Banehag.

– Jag tänker till exempel på de som levererar komponenter till en traditionell förbränningsmotor. Nu går vi över till eldrift med motorer som ser helt annorlunda ut, med helt andra komponenter och andra leverantörer. Det kommer inte att ske över en natt, men gradvis kan vi nog förvänta oss den förändringen på mässan.

– Dessutom kommer en rad start up-företag med innovationer och produkter med ny teknik, som exempelvis på vårt Pop-up Expo. Nu kommer de hit för en dag, men imorgon är de här som färdiga företag med egen monter...

Gabriella Banehag har tagit över ansvaret för Elmia Subcontractor. Hon landade i Jönköping i februari efter fem år på Fordonkomponentgruppen FKG.

– Därför känner jag många av de utställande företagen och deras kunder redan tidigare. Hon är också en garant för mässans förändring.

– Nytt team och nytt blod innebär ju alltid förändring, säger hon. Men när jag kom hit i februari var 75 procent av utställningen redan såld, så jag fick en ganska angenäm start. Men vissa förändringar kommer nog att ske framåt...

Nyheter på mässan
Men i år är Elmia Subcontractor som den alltid varit. Nästan.

– Vi har en del nyheter, konstaterar Banehag. Ett nytt inslag som riktar sig till utställarna är Speakers Corner i Lobby Nord, där utställande företag kan boka upp sig och prata om sina produkter och tjänster. Det har vi inte haft tidigare och det tror jag kommer att bli ett väldigt bra och populärt inslag.

– Scenprogrammet erbjuder ju alltid nyheter i ett ständigt uppdaterat program. Där försäker vi samla de stora OEM:erna, som exempelvis Volvo Buss, Volvo Cars, Volkswagens Sverige-chef, Husqvarna och andra namnkunniga företag. Intressanta programpunkter som lockar besökare och som i sin tur också lockar besökare till utställarna.

InnoDex i förändring

– Vi satsar också mycket på InnoDex, vår innovationsarena för nya material. Den har alltid varit väldigt välbesökt.

I år kommer InnoDex att te sig lite annorlunda än tidigare.

– Vi satsar på att få en större mix av inhemska och utländska innovationer. Tidigare har vi i första hand jobbat ihop med våra utställare kring InnoDex. I år jobbar vi mer med organisationer som kan branschen och som erbjuder en större bredd och en mer generell bild av nya, innovativa material. Utställarna presenterar i större utsträckning sina egna specifika produkter.
InnoDex kryddas också med föreläsningar av namnkunniga och drivna produktutvecklare, konstruktörer och designers. Temat för i år är Resurseffektivitet och hållbarhet, Smarta och digitala material, Lättvikt, Simulering och produktoptimering samt Framtidens teknikskiften.

Framtidsföretagen
Gabriella Banehag slår också ett slag för IoT Arena, ett av de senasre inslagen och som växer för varje år, i popularitet hos besökare och i antal bland utställare.

– Kriteriet är att man har en uppkopplad produkt och här har innovatörer och start up-företag chansen att visa sina produkter. Här finns också en scen där man kan presentera produkterna.
Alltfler uppkopplade produkter ser dagens ljus och nya företag med produkter för framtiden bildas och växer rakt in i digitaliseringseran. En intressant utveckling där dessa nya företag har en fördel jämfört med etablerade företag. De har ju inga konverteringsbehov mellan analogt och digitalt utan bygger sin digitala organisation från scratch.

15 000 besökare
Gabriella Banehag konstaterar att antalet utställare ligger på de sedvanliga 1 200 i runda tal – och antalet besökare?

– Jag tror vi kommer att få 15 000 besökare i år, säger hon.


Här, på mässgolvet på Elmia Subcontractor, möts branschen för luckrativa möten. Bilden är från 2018. Foto: Elmia

Gabriella Banehag har tagit över ansvaret för Elmia Subcontractor och har planer för framtiden. 


Debuterar på mässan med nytt affärsområde
Varje år dyker ett och annat nytt företag upp ute bland montrarna på Elmia Subcontractor. I år kommer ett av dessa företag raka vägen från byggsektorn –
Areco Metals.

Areco-gruppen har under många år levererat stålmaterial till byggbranschen och därför har NordBygg varit företagets naturliga mötesplats där de träffat kollegor och kunder.
– Ja, Elmia Subcontractor är en ny arena för oss, bekräftar Jonathan Fyhr, affärsutvecklare på Areco.
Anledningen till debuten är det nya affärsområde företaget öppnat mot verkstadsindustrin.

– Vi har byggt en ny fabrik, ett stålservicecenter som riktar sig mot den svenska industrins underleverantörer. Vi har en tradingavdelning med ett par metallurger som tar fram specialstål anpassat till kundernas produkter. Dessutom klipper och slittar vi tunnplåt i servicecentret. Stålservicecentret har stor kapacitet för den nordiska marknaden samtidigt som att det är en viktig resurs för det egna behovet av tunnplåt.

Fabriken i Malmö stod klar i början av förra året och i samband med det breddade Areco Metals sitt nya affärsområde för att serva industrin. Nu satsar man alltså på Elmia Subcontractor för att låta branschen veta att det finns en ny stålsupplier på marknaden. Det här blir ingen vid sidan om-verksamhet utan satsningen är välplanerad och ambitiös.

– Med vårt stora fokus tidigare på byggmarknaden omsätter vi drygt två miljarder om året. Vår ambition nu är att fördubbla omsättningen inom fyra år.

– Det ska bli spännande att ställa ut på Elmia. För oss är det ett oskrivet blad, men går det som vi hoppas lär vi återkomma till mässan,
säger Jonathan Fyhr. Nykomlingen Areco Metals och dess 6-8 medarbetare på mässan kan besökas i monter D04:46.



Areco Metals debuterar på Elmia Subcontractor med sitt nya affärsområde. Jonathan Fyhr ser fram emot spännande möten. Foto: Areco Metals

Elmia-kartan ritas om
Titta på den här bilden över Elmia-anläggningen i Jönköping. Den kommer snart att förändras. Elmia ska växa.

– I vår kommer bygget av en ny hall att påbörjas, berättar Gabriella Banehag.
Den nya hallen kommer att innehålla stora utställnings-
ytor, men också konferenslokaler och restaurang med utsikt över Vättern.
Den nya utbygganden ska bli 10 000 kvadratmeter stor och ligga ut mot vattnet, i vinkeln bakom hallarna B och D.

– Vi räknar med att kunna ta utställningsytan i anspråk 2021.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT