"Bristen på servicetekniker hämmar utvecklingen i branschen"
– Dagens unga väljer bort fordonsteknik till förmån för andra yrken, menar Bengt Joelsson, vd för Ottosson Truck. De som väljer fordonsteknik "paxas" snabbt.
Den som är utbildad trucktekniker och har lång erfarenhet kan för tillfället välja och vraka mellan tusentals jobb över hela Sverige. Lönerna ligger på cirka 23.000-33.000 kronor i månaden. Den som satsar på en fordonsteknisk utbildning kan vänta sig en ljus framtid på arbetsmarknaden i många år framöver. Det menar Bengt Joelsson, vd för truckföretaget Ottosson Truck i Sölvesborg.
Han skriver i en artikel idag att det endast finns ett fåtal truckteknikerutbildningar i Sverige. De som hamnar på Sveriges truckverkstäder eller arbetar som servicetekniker ute på fältet kommer oftast från fordonstekniska utbildningar, jobbar som lärlingar eller får specifika utbildningar direkt på företagen.
Den generella utvecklingen för de flesta jobb idag handlar om att alla dagens yrken ofta innefattar flera yrkeskategorier eller discipliner från skiftande kunskapsområden. Den nya tekniken kräver färsk utbildning med kunskaper om all ny utrustning som oftast inte finns ute på skolorna.
Företaget Ottosson Truck / Hyundai har sedan 2013 växlat upp rejält och avancerat från en omsättning på 33 miljoner till närmare 60 miljoner 2016 tillsammans med dotterbolaget All-Truck. Under 2017 fusioneras bolagen vilket innebär att företaget blir en rikstäckande Sverigeaktör under varumärket Ottosson Truck / Hyundai. Med tillväxten följer en övergripande varumärkesstrategisk satsning som skapar helhet kring företagets kommunikation både inåt och utåt. Den stor digitaliseringen har även den krävt utbildning och nya effektiva rutiner genom hela organisationen.
Antalet anställda har varit relativt konstant med cirka 20-25 anställda, men under de senaste två åren har företaget känt ett stort behov av att anställa främst trucktekniker och har idag ca 35 anställda.
– Vi vill vara en av Sveriges främsta truckleverantörer och jobbar för att erbjuda marknaden lokal och nära service inom 1 timme samtidigt som vi erbjuder världskompetens i varumärket Hyundai. Men vi kan inte utvecklas i den takt vi vill, om vi inte hittar utbildad arbetskraft. Självklart känner jag att detta är ett stort problem som måste lösas, säger Bengt Joelsson VD på Ottosson Truck / Hyundai.
– Dagens unga väljer bort fordonsteknik till förmån för andra yrken och även om man startar utbildningar är det få som vill utbilda sig. Mer fokus på yrkesvägledning önskas, berättar Bengt Joelsson som för 10 år sedan gjorde ett försök med gymnasieskolan i Sölvesborg.
Försöker rekrytera direkt från gymnasieskolor
På senare år besöker Ottosson Truck / Hyundai skolor och utbildningar men konkurrensen är hård och de flesta som väljer fordonsteknik är redan ”paxade”. Ottosson Truck / Hyundai har anlitat rekryteringsföretag och annonserat överallt men ändå tar det minst sex månader innan man hittar medarbetare med utbildning och erfarenhet. Att utbilda inom verksamheten tar lång tid och bristen på personal är ansträngd och underbemannad.
Just nu söker Ottosson Truck / Hyundai 6 nya medarbetare för det kommande året
Utvecklingen och tillväxten stannar upp pga av brist på utbildade servicetekniker och verkstadstekniker mfl. Just nu söker Ottosson Truck / Hyundai ca 6 nya medarbetare i södra Sverige med placering i Norrköping, Blekinge och Helsingborg. (www.ottossontruck.se)
– Vi får helt enkelt lugna oss och vänta in de nya medarbetarna eller utbilda själva. Men vi måste alla fundera över en framtida lösning på problemet, avslutar Bengt.
-
Mar 1, 2021
EAB Portar växer och rekryterar
Branschnytt Hon blir ny affärsområdeschef.
-
Mar 1, 2021
Leverantörskedjan nyckeln i klimatarbetet
Miljö För att på allvar reducera sina utsläpp behöver företag fokusera på sina leverantörskedjor. Det visar en ny rapport.
-
Annons
-
Stålgross först i Sverige med SSAB Multisteel i lagersortimentet
Premiumstålet som klarar flera olika standarder i ett och samma material finns för leverans över hela Sverige inom 2-3 dagar.
-
Mar 1, 2021
XMReality signerar treårskontrakt med Heineken
Affärer Andra bryggerijätten som väljer remote support från XMReality.
-
Mar 1, 2021
FlexQube erhåller ytterligare miljonordrar från Bombardier
Affärer Produkter till fabrikerna i Finland, USA och Mexiko. -
Feb 26, 2021
Nya lyxiga elbilen vill krossa traditionella värderingar - möt designteamet bakom
Reportage Med fler kvinnor på ledande positioner banar Lucid Motors väg för nya standarder. Första bilen på marknaden redan 2021.
-
Feb 26, 2021
Ett tufft 2020 för specialbilstillverkaren
Nyheter Rejält omsättningsfall. -
Feb 26, 2021
Konecranes vinner kontrakt med Europas största järnmalmsproducent LKAB
Affärer Ska serva 1600 objekt till gruvjätten. "Gruvorna i norra Sverige ligger isolerat och i svåra vintermiljöer, med temperaturer som ofta kryper under -20 ºC."
-
Annons
-
Håll säkerheten i fokus på arbetsplatsen med Lockout/Tagout-lösning
Få hjälp av erfarna tekniker att skriva och implementera anpassade Lockout/Tagout-procedurer för högre underhållssäkerhet.
-
Nya lyxiga elbilen vill krossa traditionella värderingar - möt designteamet bakom
Med fler kvinnor på ledande positioner banar Lucid Motors väg för nya standarder. Första bilen på marknaden redan 2021.
-
Nya robotlanseringar från ABB - industriledande cobotportfölj
Öppnar för automation i fler segment och förenklar för förstagångsanvändare.
-
PLAY: Virala danssuccén Jerusalema hos Volvo CE
Fredagsfeeling från Arvika.
-
Nya robotlanseringar från ABB - industriledande cobotportfölj
Öppnar för automation i fler segment och förenklar för förstagångsanvändare.
-
25 förslag för att accelerera de positiva effekterna av AI
Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
-
117 egenutvecklade nyheter i DENIOS nya onlinekatalog
Producent med 35 års erfarenhet utvecklar spillskydd.
-
Säkerställer hög skärhastighet och slitstyrka
Ny CVD-belagt skär för bearbetning av stål, från Mitsubishi.
-
Temaveckorna: Svetsproduktivitet i toppklass
Upplev nästa generations svetsning med X5 FastMig.