Banbrytande trailerchassi från italiensk lastilstillverkare
Det italienska familjeföretaget har utmanat konventionerna och konstruerat en tipptrailer som kan ta 510 kg mer nyttolast och som sänker koldioxidutsläppen per tonkilometer.
Mantella S.r.l. är ett familjeföretag som ligger i Lamezia Terme i Catanzaro-provinsen i södra Italien. Företaget har satt upp ambitiösa mål att konstruera starkare och lättare semitrailers som kan bära större nyttolaster och samtidigt spara bränsle och minska koldioxidutsläppen.
Att minska utsläppen är viktigt eftersom vägtransportsektorn står för 17,5 % av de totala utsläppen av växthusgaser i Europa. År 2050 måste dessa utsläpp vara minst 60 % lägre än 1990 och vara stadigt på väg mot noll.
Mantella revolutionerade utformningen av sin innovativa Stratosphere tipptrailer genom att utnyttja avancerade designframsteg inom höghållfasta stål. Företaget har dragit full nytta av de moderna högteknologiska material som utvecklas och produceras av den nordiska ståltillverkaren SSAB: Hardox® 500 Tuf och Strenx® 960.
-Genom att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen per tonkilometer bidrar vi till en mer hållbar värld. Hela företaget har varit inblandat i den framgångsrika utvecklingen av lättviktstrailern – designingenjörer, produktion, företagsledning och inköpare. Stratosphere-släpen utnyttjar alla fördelarna hos SSABs höghållfasta stålkvaliteter Hardox® 500 Tuf och Strenx® 960. Självklart är vi också igång med att införa starkare och lättare designlösningar för våra andra trailerserier, säger Gregorio Mantella, fabrikschef på Mantella S.r.l.
510 kg mer nyttolast
Den sammanlagda viktminskningen genom att använda slitstarkt Hardox® 500 Tuf i stommen och Strenx® 960 i chassit är 510 kg jämfört med den tidigare utformningen, vilket innebär att man kan öka nyttolasten med 510 kg på varje resa. Och högre lastkapacitet är vad praktiskt taget alla kunder är ute efter. Den nya designen har belönats med det internationella utmärkelsen Swedish Steel Prize 2018.
Hardox® 500 Tuf sparar 365 kg på flakets vikt
Mantellas Stratosphere-trailers har tippflak av Hardox® 500 Tuf slitplåt. Det är en ny Hardox®-kvalitet som ger längre livslängd men har samma seghet som den tidigare använda Hardox® 450 kvaliteten.
Tack vare den högre slitstyrkan i Hardox® 500 Tuf kunde Mantella minska plåtens tjocklek med 1 mm. Det sparar i genomsnitt 365 kg av flakets vikt.
Det går att minska tjockleken tack vare den ökade hårdheten i kombination med den höga segheten och bucklingsmotståndet i Hardox 500 Tuf. Efter många års användning är stålet fortfarande tillräckligt tjockt för att inte äventyra flakets hållfasthet.
Hardox 500® Tuf kombinerar de bästa egenskaperna i stålsorterna Hardox® 450 och Hardox® 500. Det har ett ovanligt snävt hårdhetsintervall på HBW 475–505. Den relativa livslängden för Hardox 500® Tuf kan vara 30–50 % längre än för Hardox 450®. Hög seghet ger utmärkt motståndskraft mot bucklor och sprickor när stålet träffas av vassa och tunga föremål. Hardox® 500 Tuf har en garanterad slagseghet på 27 J vid -20 °C och ett typiskt värde på 45 J vid -40 °C.
Konstruerat för styvhet
När man använder ett tunnare material måste tippflaket utformas på ett sätt som säkerställer flakets styvhet och övergripande stabilitet. När man lyfter ett fullastat flak med frontmonterad hydraulisk cylinder utsätts flaket för höga påfrestningar. Om det inte är utformat på rätt sätt kan det resultera i en plötslig buckling av sidorna.
För att motverka detta gjorde Mantella ett antal förändringar i konstruktionen, såsom att lägga till horisontella bockningar i sidopanelerna. Detta ger den nödvändiga styvheten åt hela flaket. Hydraulcylinderfästet, topprofiler, bakre ramen och tippaxlarna har också fått en ny utformning som ger ökad vridstyvhet.
Ny design med Strenx® 960 ger bättre produktivitet och prestanda
Mantella utmanade konventionerna när man beslutade sig för att producera de längsgående balkarna i chassit genom avancerad bockning av en enda plåt av Strenx® 960. I stället för att tillverka en traditionell I-balk genom att svetsa samman flänsar och nät, använde Mantella bockning för att producera en Z-formad balk utan svetsning.
Z-formad balk utan svetsning.
Semitrailers med tippflak körs vanligen i terräng under ytterst krävande förhållanden. De utsätts för en mängd lastutmaningar som är svåra att förutse. Materialutmattning sätter vanligen gränserna för konstruktionen. Mantella har lagt ner mycket utvecklingsarbete inom svetsteknik och placering av svetsar för att uppnå optimal utmattningshållfasthet. Genom att eliminera de svetsade I-balkarna och lämna flänsarna orörda av svetsfogar, ökas utmattningsmotståndet betydligt.
Lätt som aluminium med stålets fördelar
Det nya trailerchassit i Stratosphere-serien väger som ett aluminiumchassi och har alla stålets fördelar vad gäller hållbarhet, utmattningshållfasthet och produktivitet. Z-balkarna ta cirka 50 % mindre tid att producera jämfört med svetsade I-balkar. Dessutom ökar den sidostyvheten med 10 % och vridstyvheten med 12 %.
Genom att uppgradera till Strenx® 960 stål erbjuder Mantella sina kunder inte bara ett chassi som är 145 kg lättare. Det har också överlägsna mekaniska egenskaper och förbättrad väghållning.
Besparingar
- En Stratosphere-trailer har 365 kg lättare flak och 145 kg lättare chassi, vilket ger 510 kg extra nyttolast för varje resa
- Man kan spara 12 000 liter bränsle och 30 ton koldioxid under 12 års drift 2
- Fordonet kan tjäna in 0,07 euro extra för varje km, eller 8 400 euro per år, och betala sig på 4–5 år 3
1 Källa: Europeiska miljöbyrån
2 120 000 km/år, 75 % full last, 47 l/100 km–25 l/100 km
3 Källa: COMPETE-rapport, Europeiska kommissionen.
-
Jan 18, 2021
MLT får utökat uppdrag av pappersjätten Essity
Affärer Komplett lösning för vibrationsmätning vid Lilla Edets pappersbruk.
-
Jan 18, 2021
Stor order till Konecranes
Affärer Ska leverera 34 automatiska staplingskranar.
-
Jan 18, 2021
Amerikansk order till FlexQube
Affärer Vinner stort kontrakt till amerikansk aluminiumjätte inom fordonsindustrin.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder. -
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare. -
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa.
-
Att tänka på i samband med uppsägningar
Som arbetsgivare bör man ha arbetsrätten i bakhuvudet. Ofta är det i slutet av en anställning som fel begås.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.