Foto: Viking Line.

Oct 13, 2017

Banbrytande order för ABB


Ska leverera framdrivningssystem till Viking Lines nya kryssningsfärja som ska stå klar 2020.

Framdrivningssystemet Azipod från ABB kommer nu för första gången att användas i en kryssningsfärja. ABB levererar systemet till en ny Viking Line-färja som byggs i Kina av företaget Xiamen Shipbuilding Industry. ABB:s leverans omfattar också elektriska kraftgenererings- och distributionssystem samt bogpropellermotorer.

Fartyget – på 63 000 gt, med 13 däck och kapacitet för 2 800 passagerare – beräknas vara leveransklart 2020 och kommer att gå mellan Åbo, Åland och Stockholm. Det elektriska framdrivningssystemet Azipod är särskilt väl lämpat för den höga effektiviteten och de korta vändtider som krävs i den finska och svenska skärgården.

Precis som föregångaren Viking Grace, byggd i Europa, kommer den nya kryssningsfärjan att drivas av LNG-motorer. Men medan föregångaren har konventionell axeldrivning, är det avtalat att det nya fartyget – för första gången i en kryssningsfärja – ska förses med dubbla Azipod-drivenheter av typen XO2100. Azipod XO-enheterna är en efterfrågad framdrivningslösning på marknaden för kryssningsfartyg. XO-versionen är, som övriga Azipod-system, utrustad med ett intelligent styrsystem och avancerad tillståndsövervakning. Därutöver är systemet utformat för optimal energieffektivitet och underhållsbarhet.  ABB:s långa erfarenhet av att leverera Azipod-system till isgående fartyg är en stor fördel, då den nya färjan kategoriseras till isklass ”1A Super”, som de nya Azipod XO-enheterna är anpassade för.

Azipod XO-enheterna, utvecklade för att ge komfort, manövrerbarhet och effektivitet, byggs i Helsingfors. Merparten av den marina utrustningen ombord köps in i norra Europa. Ytterligare en faktor som bidrog till beställningen var ABB:s erfarenhet av att driva större projekt i Kina där man lokalt kommer att leverera kraftdistributionssystem och bogpropellermotorer till färjebygget.

”Våra förväntningar på det nya fartyget är att hon blir den effektivaste kryssningsfärjan på hela Östersjön, eller kanske i hela världen. Vi valde ABB eftersom vi sedan tidigare betraktar dem som en tillförlitlig, innovativ partner med viktiga kunskaper och kapacitet för att driva större varvsprojekt i Finland och lokalt” säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

 ”Efter vår roll som leverantör av kraft- och framdrivningssystem för Viking Grace, är vi mycket glada över att fortsätta samarbetet med Viking Line och ta emot en banbrytande order för Azipod-framdrivning till den nya kryssningsfärjan”, säger Marcus Högblom, vice vd för Global Sales, Azipod och Passenger Ship-segmentet.

”Med ABB:s erfarenhet av kryssningssektorn, Viking Lines expertis inom färjetrafik och våra gemensamma erfarenheter från Viking Grace-projektet sätter vi – tillsammans – standarden för hur framdrivningssystem kommer att se ut i framtiden”, säger Juha Koskela, vd för ABB-affärsenheten Marine and Ports.

Viking Line har meddelat att avtalet med XSI ger möjlighet att bygga ytterligare en kryssningsfärja vid varvet.




Loading...

MEST LÄSTA

    Annons
  • Svetsproduktivitet i toppklass med X5 FastMig

    Svetsarens yrkesskicklighet är självklart grundläggande för snabb och effektiv svetsning, men den kan inte utnyttjas fullt ut om den inte matchas med rätt utrustning. Hur kan en svetsmaskin öka bågtidsfaktorn och skapa en produktivitet i toppklass?
    84

SENASTE NYTT