Tomiji Sugimoto. Foto: Autoliv.

Dec 16, 2016

Autoliv vill stå bakom världens mest säkra bilar


Upp mot 90% av trafikolyckorna med dödlig utgång orsakas av den mänskliga faktorn. Automatiserade fordon står därför högt upp på agendan för bilsäkerhetsföretaget som nu vässar sitt forskningsråd med ytterligare en branschveteran.

Autoliv stärker den fordonstekniska forskningen då Tomiji Sugimoto blir medlem i Autolivs forskningsråd, Autoliv Research Advisory Board.

Autoliv har lett utvecklingen av aktiva och passiva säkerhetssystem till världens ledande fordonstillverkare under mer än 60 år. Företagets forskningsråd spelar stor betydelse för utvecklingen då de framstående medlemmarna fortlöpande utvecklar teorier och insikter baserade på sina respektive kompetensområden. Utbytet landar såväl i nya forskningsrön till akademin som i strategier och trafiksäkerhetsprodukter på marknaden.

Tomiji Sugimoto valdes som ny medlem 2016. Han har lång erfarenhet från fordonsteknisk forskning på Honda Motor Co., Ltd, däribland som Vice President för fordonsteknisk forskning på Honda R&D Americas och chefsingenjör på Hondas fordonsforsknings- och utvecklingscenter.

Upp mot 90% av trafikolyckorna med dödlig utgång orsakas av den mänskliga faktorn. Föregående år när Chris Urmson och Natasha Merat valdes in i Autolivs forskningsråd föregående år betonade företaget därmed att automatiserade fordon är nästa steg som ska förbättra trafiksäkerheten.  

“Varje år räddar våra produkter mer än 30.000 liv och gör så att tio gånger så många allvarliga skador kan undvikas, säger Jan Carlson, Autolivs styrelseordförande, VD och koncernchef. “Vår målsättning är att vara den ledande leverantören av fordonssäkerhet som erbjuder den hård- och mjukvara som krävs för att bygga världens mest säkra bilar.” 

Forskningsrådets åtta medlemmar har bakgrund inom både teknikutveckling och forskning med djupa kunskaper som spänner från biomekanik till automatiserade fordon.

Autolivs forskningsråd:

-        Tomiji Sugimoto – fd Vice President på automotive technology research division, Honda R&D Americas samt chefsingenjör på Honda Automotive R&D Center. Medlem i SAE International.

-        Chris Urmson – professor inom robotteknologi, tidigare ansvarig för Googles utvecklingsprojekt för självkörande bilar och medlem av fakulteten vid Carnegie Mellon University.

-        Natasha Merat – professor inom psykologi och chef för University of Leeds forskningsområde Safety and Technology. Fokusområden kring den mänskliga faktorn inom Automated driving och förarbeteenden, speciellt avseende förardistraktioner och hur nya teknologier påverkar förare.

-        Jeff Crandall – professor inom maskinteknik och chef för University of Virginias Center of Applied Biomechanics. Fokusområden kring biomekanik, beräkningsmekanik och fordons krocksäkerhet. 

-        Jan Olsson – civilingenjör inom maskinteknik och med en bakgrund hos Autoliv som Vice President Engineering (1997-2005) och Vice President Research (2005-2014).

-        Jan Carlson – styrelseordförande, koncernchef och VD, Autoliv

-        Steve Fredin – Chief Technology Officer och Group VP Business Development, Autoliv.

-        Ola Boström – Vice President Research, Autoliv.    




Loading...

MEST LÄSTA

    Annons
  • Svetsproduktivitet i toppklass med X5 FastMig

    Svetsarens yrkesskicklighet är självklart grundläggande för snabb och effektiv svetsning, men den kan inte utnyttjas fullt ut om den inte matchas med rätt utrustning. Hur kan en svetsmaskin öka bågtidsfaktorn och skapa en produktivitet i toppklass?
    88

SENASTE NYTT