Oct 11, 2017

Autobroms minskar upphinnandekrockar med nästan 70 procent


Mer än två tredjedelar av bilolyckorna där en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas, om den upp­hinnande bilen varit utrustad med autobroms.

Det visar en omfattande analys av olycks­statistik som Toyota låtit göra i Japan.

Statistiken har tagits fram genom att jämföra det totala antalet bilar i trafik av tre olika modeller – med och utan säkerhetssystemet Toyota Safety Sense – med antalet polisrapporterade upphinnande­olyckor med just dessa modeller.

Analysen visar att risken för att köra in i en annan bil bakifrån är omkring tre gånger högre om bilen saknar autobroms, än om säkerhetssystemet finns. När man granskade Toyota-modeller utan Toyota Safety Sense, var 0,28 % av bilarna inblandade i upphinnande­olyckor, medan samma modeller med säkerhets­systemet bara var inblandade i 0,08 % av den typen av olyckor.

Kartläggningen bygger på drygt 2 700 upphinnandeolyckor som rapporterats in till den japanska polisen. Statistiken har sedan bearbetats av ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis).

I Sverige säljs alla Toyotas nya personbilsmodeller sedan flera år tillbaka med Toyota Safety Sense som standard och totalt har över 49 000 bilar med systemet levererats. Säkerhetssystemet omfattar – förutom autobroms som är aktivt i farter från 10 km/tim och uppåt – beroende på modell, även körfilsvarnare, automatiskt helljus, vägskyltsigenkänning och aktiv farthållare.

Toyota Safety Sense kommer dessutom succesivt att kompletteras med ett system kallat Intelligence Clearance Sonar (ICS). Det ska hjälpa till att förhindra olyckor i låga farter, t ex på parkeringsplatser om föraren oavsiktligt råkar trampa på fel pedal.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT