Oct 24, 2016

Atlas Copcos tidigare designchef får nytt uppdrag


Blir styrelseordförande för SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign.

 

Alex Liebert, Partner, Business Development på Usify och tidigare designchef på Atlas Copco, är ny styrelseordförande för SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign.

- Det är en stor glädje och ära att få ta över rollen som styrelseordförande för SVID. Under nästan 30 år har SVID lett utvecklingen av design och förmedlat dess betydelse och värde både i Sverige och internationellt. Jag ser fram emot att tillsammans med styrelsen och organisationen möta dagens viktiga, stora och snabba utmaningar för industrin och samhället, säger Alex Liebert.

Alex leder Usifys verksamhet i Örebro, där han fokuserar på att hjälpa organisationer att nå sin fulla potential. Han är även innovationsrådgivare för forsknings-startups på Örebro Universitet Enterprise och undervisar i designstrategi vid Designhögskolan i Umeå.

Alex har tidigare arbetat som global designchef för Atlas Copco där han utvecklade och ledde företagets interna designcenter och var tongivande i att bygga dess designkultur. Under sina tolv år på Atlas Copco vann Alex ett stort antal internationella designtävlingar för både fysiska och digitala lösningar, gjorde om designspråket för företagets många olika varumärken och etablerade innovationssystem och processer.

Alex Liebert är ledamot i SVIDs styrelse sedan 2015 och ordförande i Intressentföreningen för SVID sedan 2016. Han efterträder den tidigare styrelseordföranden Lisa Lindström.

- Alex är målinriktad, driven och ambitiös, kombinerat med en förmåga att få alla med sig i beslut och handling. Vi har stort förtroende för Alex och det gläder oss att han leder nästa steg i SVIDs utveckling, säger Tim Brooks, avdelningschef, Tillväxtverket.





Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • PLAY: Nynas med 90 år på nacken

    I veckan avslutades en av Sveriges största rekonstruktioner. Företaget grundat av Axel Ax:son Johnson fick som Sveriges första raffinaderi stor betydelse under andra världskriget och för bilismens framväxt.
    0