PV36. Foto: Volvo Cars.

Apr 12, 2019

Art Deco när Volvo ställer ut PV36 på Techno Classica


Gustaf Larson, en av de två grundarna av Volvo Cars, körde PV36:an. Liksom många byggnader, tåg, båtar och hushållsapparater på 1930-talet är den designad i amerikansk Art Deco-stil.

Volvo Cars återbesöker Art Deco-eran vid årets Techno Classica Essen i Tyskland, världens största historiska bilutställning, med en Volvo PV36 från 1935 som en gång i tiden ägdes av en av företagets grundare.

Gustaf Larson, en av de två grundarna av Volvo Cars 1927, körde PV36:an med dess amerikanska formspråk under flera år, och bilen är huvudnumret i företagets monter i Essen. På mässan kommer även den nya, USA-byggda sportsedanen Volvo S60 att premiärvisas.

PV36 är ett exempel på Streamline Moderne, en av de mest framträdande designtrenderna i USA under tidigt trettiotal. Byggnader, tåg, båtar och till och med hushållsapparater såsom brödrostar och ångstrykjärn designades i denna sena Art Deco-stil, som beskrivs som "Art Deco i rörelse" på grund av de aerodynamiska funktionerna.

Ingenjören och konstruktören Ivar Örnberg tog med sig stilen till Volvo när han återvände till Sverige 1933 efter att ha arbetat i den amerikanska bilindustrin ett antal år. På Volvo fick han i uppdrag att designa PV36, och det blev tydligt att han hade åren på företag som Hupmobile färskt i minne.

Med den nya Volvo-modellen introducerade han Streamline Moderne-influenser till Sverige. Med sitt exotiska utseende fick bilen snart smeknamnet "Carioca", troligen efter en latinamerikansk dans som var populär på den tiden.

Helt enligt planerna tillverkade Volvo endast 500 bilar av denna modell mellan åren 1935 och 1938.

Den PV36 som visas i Essen har få mil på mätaren men en rik historia. Modellen var en av de de första som tillverkades av Volvo, bara några år efter att ingenjören Gustaf Larson och ekonomen och försäljaren Assar Gabrielsson beslutat sig för att starta ett svenskt bilföretag under en kräftskiva 1924.

Elva år senare fick Larson nyckeln till sin Volvo PV36 med chassinummer 85. Han ägde bilen i tre år, och bortsett från en tidig omlackering har den praktiskt taget fått stå orörd sedan dess.

Denna PV36 är en unik länk direkt till en av Volvo Cars grundare och ett fascinerande exempel på hur en klart amerikansk designstil nådde ett litet svenskt företag på trettiotalet.

Bilmässan Techno Classica lockar närmare 200 000 besökare varje år. I år hålls mässan mellan den 10–14 april. Andra historiska Volvo-sedaner som kommer att presenteras i Volvo Cars monter är:

1929 PV4 – Volvos allra första sedan
1966 Amazon – en designikon för Volvo
1969 164 – en sexcylindrig, lite lyxigare variant på 140-serien från sextiotalet
1981 240 Turbo – Volvos första personbil med turbo
1995 850 T-5R – en sedan med hög prestanda från nittiotalet.

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial avser Volvo Car Sverige AB:s nationella modellurval. Den utrustning som anges kan vara extrautrustning. Fordonsspecifikationerna kan skilja sig åt mellan olika länder och kan ändras utan föregående varning.




  • Oct 23, 2019

    Stabilt resultat för ABB

    Nyheter Framförallt stabilt inom elektrifiering medan det blåser motvind inom robotik och automation.
    69
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Familjen Schmidt som i skärande bearbetning

    När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.
    363
  • John Ericson MAF Reportage

    Säljaren som blev vd

    Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    449

  • Teknik

    Avstickning med hög produktivitet

    Nytt revolutionerande system för spår- och avstickning med högre produktivitet och förbättrad rakhet, ytjämnhet och livslängd.
    3