"Är man underleverantör till fordon klarar man även andra industrier"
- Med företag som Volvo och Scania finns det en fantastisk styrka i Sverige, menar Bo Andersson, majoren som hamnade mitt i bilindustrins centrum.
Det händer mycket inom fordonsindustrin. Ny teknik, nya bränslealternativ och inte minst ett nytt konsumentbeteende. Lägg där till flera nya och växande marknader.
– Självklart är det så att detta ger möjligheter för underleverantörerna, sade Bo Andersson, vd för Bo Group Enterprises, under Elmia Subcontractor.
Bo Andersson är majoren som hamnade mitt i bilindustrins centrum. Få svenskar slår hans på fingrarna med sitt cv. Allt började på SAAB som inköpsdirektör, därefter GM där han ansvarade för en inköpsbudget på 125 miljarder dollar och senast i Ryssland som vd för GAZ och AvtoVAZ.
Under Elmia Subcontractors sista dag diskuterade han bilindustrins framtid tillsammans med Anders H. Gustavsson, Vice President – EMEA Product & Offer Management på Volvo Cars.
– Med företag som Volvo och Scania finns det en fantastisk styrka i Sverige. Är man underleverantör till fordon, klarar man även av att leverera till andra industrier, sade Bo Andersson under samtalet.
Just Volvo satte förra året försäljningsrekord med över 500 000 sålda bilar och den långsiktiga målsättningen ligger på 800 000 sålda bilar. Anders H. Gustavsson förklarade receptet bakom Volvos framgång.
– Vi har valt det unika att sätta kunden i centrum. Andra tillverkare kanske sätter tekniken eller köregenskaperna först, men vi har valt människan. Det är vad som gör oss speciella – enkelhet och skandinavisk design, sade han.
Bo Andersson applåderade Volvos senaste framgångar.
– Jag är imponerad över det som Volvo har gjort, men även över de kinesiska ägarna som har gett Volvo frihet att göra det som är bra för företaget, sade han.
Volvo har även en målsättning att fram till 2025 ha sålt en miljon bilar med hybridlina och eldrift. Något som Anders H. Gustavsson lever med dagligen.
– Det är en ganska stor uppoffring för oss att nå de här volymerna och det kommer att innebära flera investeringar. När skiftet sker från förbränningsmotor till el? Det har jag inget svar på. Men jag tror på det vi gör nu, sade han.
Bo Andersson ser samtidigt att fordonstillverkare generellt har större problem att först ta itu med. Bland annat nämner han anställningsvillkor, pensioner och liknande frågor. I det läget, menar han, är det inte lönsamt att satsa på elbilar.
– Jag kan inte förutspå framtiden, men jag kan räkna, sa han och lade till:
– Min uppfattning är även att det inte är speciellt miljövänligt. Ett batteri har en volym på 70 liter och det är flera aluminiumklädda bitar att ta hand om. Jag är inte lika optimistisk att det går rent tekniskt.
Hur påverkas då underleverantörerna av de stora förändringarna på fordonsmarknaden? Anders H. Gustavsson var tydlig med vad han letar efter hos en potentiell leverantör.
– Jag tror mycket på kortare kommunikationsvägar genom att använda den teknik som finns för det. Och mycket personlig kontakt, sade han.
Bo Andersson avslutade med att ge konkreta tips på vad en underleverantör till fordonsbranschen ska satsa på.
– Jag har inga planer på att bli underleverantör, men om jag var en skulle jag göra säten och ledningsnät. Helt enkelt för att där görs det många förändringar.
Toppbilden: Anders H. Gustavsson från Volvo Cars och Bo Andersson samtalade inför en storpublik på Elmia Subcontractors scen. Foto: Elmia.
-
Apr 19, 2021
Huddig plockar produktionsledare från Iggesund
Branschnytt "Det är historiskt att få vara med när den första fullhybridgrävlastaren kommer ut på marknaden"
-
Apr 19, 2021
Östrand & Hansen får automationsorder från målarjätte
Affärer Ska konstruera och tillverka en automatiserad specialmaskin för rollertillverkning.
-
Annons
-
OnTop – webbaserade produktionssystem för hela värdekedjan
Bättre översikt över produktionsflöden och resurser ökar produktiviteten och kortar ledtiderna - dessutom enkel och snabb driftsättning till lägsta kostnad.
-
Apr 19, 2021
Konecranes får order på den automatiska lagerlösningen Agilon®
Affärer Energiföretaget Stockholm Exergi får därmed tillgång till material dygnet runt på ett energieffektivt och fullt spårbart sätt.
-
Apr 19, 2021
Alfa Laval testar metanolbränslecellssystem för hållbar marin kraftförsörjning
Miljö För att nå utsläppsmålen måste marinindustrin övergå till nya bränsletyper och teknologier. -
Apr 19, 2021
LKAB ökar tonnaget i malmvagnarna
Nyheter Det råder stor efterfrågan på ökad kapacitet längs Malmbanan, så nu pågår tester för att på sikt kunna ökat lastvikten på Malmbanan och Ofotbanen i Norge.
-
Apr 16, 2021
EAB i Smålandsstenar satsar på ytterligare verksamhetsgren
Nyheter Vill öka attraktionskraften i bygden och underlätta rekryteringen av arbetskraft. -
Apr 16, 2021
Alutrade vinstdelar en miljon till medarbetarna och bygger gym
Nyheter – Vinstdelningen stärker teamkänslan, delaktigheten och ökar motivationen, säger delägaren Christer Hagberg.
-
Hannovermässan lyfter viktiga ämnen när industrin ställer om
Coronaanpassad Hannovermässa sparkar igång denna vecka med högaktuella ämnen på programmet.
-
Det här är det mest påtagliga med utvecklingen inom skärande bearbetning
Emma Johannesen, produktionstekniker på Stenbergs i Jönköping utvecklar.
-
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Temaveckorna: Iscar Neologiq
Nya produkter som möter utmaningarna i dagens trender.
-
Temaveckorna: QH System webbshop lanserad
Rengöring har aldrig varit lättare!
-
Temaveckorna: Intelligent produktivitet med kompakt design
De innovativa framåtvända dubbelspindlarna ger betydligt högre produktivitetsnivåer och mycket större tillförlitlighet i massproduktion, särskilt för detaljer till fordonsindustrin.
-
Temaveckorna: Nytt program för hyvling av invändig fyrkant
Horn lanserar.
-
Temaveckorna: Ny svarv från Hyundai-Wia
Ett flertal beställningar redan på väg ut till svenska verkstäder.