Sep 20, 2016

AP&T får fler uppdrag från kinesisk fordonsgigant


Nu investerar kinesiska Yifeng i ytterligare ett antal presshärdningslinjer för att öka sin kapacitet. Det gör Yifeng till en gigantisk spelare och till AP&Ts enskilt största kund.

På bara fyra år har kinesiska Yifeng Automotive Technology Group byggt upp sin tillverkning av presshärdade fordonsdelar från grunden med hjälp av utrustning från AP&T. Nu investerar man i ytterligare ett antal presshärdningslinjer för att öka sin kapacitet. Det gör Yifeng till en gigantisk spelare i sin bransch och till AP&T:s enskilt största kund.

– Vi är förstås oerhört glada för det förtroende som Yifeng visar oss genom att återigen välja AP&T som partner. Sedan 2012 har Yifeng beställt ett stort antal produktionslinjer för presshärdning av oss, samtidigt som vårt samarbete fördjupats för varje år. Den senaste ordern förstärker också vår ledande position på presshärdningsområdet, inte bara i Kina, utan även globalt, säger AP&T:s vd Magnus Baarman.

Kinas största leverantör av presshärdade bildelar
Yifeng är en av Kinas största tillverkare av presshärdade fordonsdetaljer och verktyg för pressning av karossdelar. Företaget levererar till de flesta biltillverkare som är aktiva på den kinesiska marknaden och även till Europa och USA. Koncernen har fem utvecklingscenter och produktionsanläggningar i tio kinesiska städer. Den senaste ordern till AP&T omfattar presslinjer till Ningbo, Shanghai, Xiangtan och Guangzhou. Ningbo-anläggningen ensam har en kapacitet på 5,4 miljoner slag per år för tillverkning av presshärdade delar, och antalet kommer att fortsätta öka med de nya linjerna på plats.

Växande marknad för lättviktslösningar
Yifengs kraftfulla satsning på presshärdning är en bra illustration av den snabba utveckling som pågår inom den kinesiska bilindustrin. I landet produceras nu över 20 miljoner bilar per år och en allt större del av dem innehåller en ökande andel presshärdade detaljer. Liksom i övriga världen utgörs den bakomliggande drivkraften av de allt hårdare kraven på säkrare, lättare och bränsleeffektivare bilar med lägre miljöpåverkan.

– Vi fokuserar på att leda utvecklingen av lättviktslösningar inom den kinesiska bilindustrin, därför investerar vi kraftfullt i presshärdningsteknik från en partner som delar våra höga ambitioner. Under de år vi samarbetat har AP&T visat att de är professionella, ansvarsfulla och långsiktigt engagerade. Vi är väldigt nöjda med både utrustning och service, och vårt kontinuerliga kunskapsutbyte är givande för båda parter, säger Su Yujun, chef för Yifengs anläggning i Ningbo.

Han ser en fortsatt stark efterfrågan på presshärdade detaljer.

– Trenden är tydlig. Dels är det fler biltillverkare som börjar utnyttja presshärdade delar, dels ökar användningsmöjligheterna kontinuerligt. I framtiden kommer allt fler kallformade detaljer att kunna ersättas av presshärdade delar.

Fakta
Sedan 2012 har Yifeng beställt ett stort antal kompletta presshärdningslinjer från AP&T, den senaste ordern ska levereras under 2016. Utrustningen används för tillverkning av karossdetaljer, som till exempel A-stolpar, B-stolpar och förstärkningar av olika slag. Leveranserna omfattar linjekonstruktion, pressar, automation, styrsystem, integration med mera. Service och support ombesörjs av AP&T:s organisation i Shanghai.

 

- Vårt kontinuerliga kunskapsutbyte är givande för båda parter, säger Su Yujun, chef för Yifengs anläggning i Ningbo. Till höger AP&T:s chef i Kina, Kari Rannisto.

 

 

AP&T:s utrustning utnyttjas för tillverkning av karossdetaljer som A-stolpar, B-stolpar och förstärkningar av olika slag.

Toppbild: Presshärdningslinjer från AP&T används i ett flertal av Yifengs produktionsanläggningar, bland annat här i Ningbo. Under 2016 ska ytterligare ett antal linjer installeras.

Foto: AP&T.




    Annons
  • Svetsproduktivitet i toppklass med X5 FastMig

    Svetsarens yrkesskicklighet är självklart grundläggande för snabb och effektiv svetsning, men den kan inte utnyttjas fullt ut om den inte matchas med rätt utrustning. Hur kan en svetsmaskin öka bågtidsfaktorn och skapa en produktivitet i toppklass?
    81
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT