Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode
"Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
Anna Lönnroth är teamleader på en produktionsavdelning på Bror Tonsjö AB och har deltagit i digitaliseringsresan på Tonsjö.
– En mycket spännande omställning, säger hon.
Under Annas 15 år på Tonsjö har det hänt en hel del. Hon kom från monteringsbandet på Volvo och hade ingen maskinvana när hon kom hit. Tidigare från samma jobb på Saab i Trollhättan.
– Jag är utbildad kock och hade inte sett ett skjutmått i hela mitt liv, säger hon. Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst.
Idag har hon en väldigt bred kompetens, behärskar alla maskiner på företaget. Det kan hänga ihop med att hon är arbetsnarkoman och älskar att gå till jobbet varje dag.
– Här tror jag att jag kommer att jobba tills jag går i pension, säger hon.
Cellerna digitaliseras
I egenskap av teamleder på nav-gruppen har hon varit engagerad i den digitala resan på företaget. På avdelningen tillverkas nav till Scanias lastbilar i sex produktionsceller, tre för framhjul, tre för bakhjul.
I de två nyaste cellerna står två svarvar och två enspindliga fräsar, i de äldre cellerna en tvåspindlig fräs. I mitten en robot. Dessutom en mätmaskin som mäter samtliga bitar, och en tvättmaskin. De äldsta cellerna har faktiskt gjort tjänst i omkring 20 år vid det här laget.
Stor förändring
Hårdvarumässigt har cellerna inte förändrats under digitaliseringsresan, utan i huvudsak har mjukvara uppdaterats och anpassats.
– Men för operatörerna betyder förändringen en hel del, säger Anna. Arbetet blir mer operatörsvänligt, man kan planera sitt arbete på ett annat sätt.
– Jag ser direkt på siffrorna hur vi ligger till, hur mycket vi har tappat, hur många skrot vi har kört och så vidare. Så smingom kommer vi att bättre anpassa och optimera informationen och lägga upp de data vi vill ha på skärmen.
– Just nu handlar det mest om att få ut så mycket signaler som möjligt från maskinerna. Förutsättningarna för det är naturligtvis bättre i de nyare maskinerna än i de gamla. I de äldre cellerna får vi därför ut mindre information än i de nyare, eftersom de är svårare att uppdatera för att få rätt signaler.
Mycket pappersarbete har försvunnit och produktionsrapporterna som Anna Lönnroth måste knappa in på en dator slipper hon nu.
– Nu får jag tid till annat. Supporta operatörerna, underlätta för dem.
– Jag tycker det här är skitkul och jättespännande. Äldre kan ibland ha svårare att förstå varför förändringen sker, även om de flesta numer är positiva.
– Jag tycker det är jätteintressant. Vi lever på 2000-talet och det är kul att det går framåt. Mycket spännande.
Läs även Svensk Verkstads reportage om digitaliseringsresan på Tonsjö.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder.
-
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare.
-
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa. -
Jan 15, 2021
Sandvik förvärvar andel i AI-företag
Nyheter Tillsammans ska de ta lösningar för smart tillverkning till nästa nivå.
-
Jan 15, 2021
"Regeringens beslut saknar tydligt stöd i svensk lagstiftning"
Nyheter Boliden begär rättsprövning av regeringsbeslut. -
Jan 14, 2021
Global leverantör till fordonsindustrin etablerar sig i Sverige
Nyheter Investerar 20 miljoner euro i kompetenscenter och produktionsanläggning och inleder rekrytering redan under första kvartalet 2021.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
Från en källare i Vänersborg till en global industrigrupp
Det svenska bolaget firar nu 70 år.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.