Bror Tonsjö_Anna Lönnroth

Anna Lönnroth, teamleader på Bror Tonsjö AB. Foto: Bror Tonsjö.

May 22, 2019

Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode


"Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.


Anna Lönnroth är teamleader på en produktionsavdelning på Bror Tonsjö AB och har deltagit i digitaliseringsresan på Tonsjö.
– En mycket spännande omställning, säger hon.

Under Annas 15 år på Tonsjö har det hänt en hel del. Hon kom från monteringsbandet på Volvo och hade ingen maskinvana när hon kom hit. Tidigare från samma jobb på Saab i Trollhättan.

– Jag är utbildad kock och hade inte sett ett skjutmått i hela mitt liv, säger hon. Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst.

Idag har hon en väldigt bred kompetens, behärskar alla maskiner på företaget. Det kan hänga ihop med att hon är arbetsnarkoman och älskar att gå till jobbet varje dag.
– Här tror jag att jag kommer att jobba tills jag går i pension, säger hon.

Cellerna digitaliseras
I egenskap av teamleder på nav-gruppen har hon varit engagerad i den digitala resan på företaget. På avdelningen tillverkas nav till Scanias lastbilar i sex produktionsceller, tre för framhjul, tre för bakhjul.

I de två nyaste cellerna står två svarvar och två enspindliga fräsar, i de äldre cellerna en tvåspindlig fräs. I mitten en robot. Dessutom en mätmaskin som mäter samtliga bitar, och en tvättmaskin. De äldsta cellerna har faktiskt gjort tjänst i omkring 20 år vid det här laget.

Stor förändring
Hårdvarumässigt har cellerna inte förändrats under digitaliseringsresan, utan i huvudsak har mjukvara uppdaterats och anpassats.
– Men för operatörerna betyder förändringen en hel del, säger Anna. Arbetet blir mer operatörsvänligt, man kan planera sitt arbete på ett annat sätt.
– Jag ser direkt på siffrorna hur vi ligger till, hur mycket vi har tappat, hur många skrot vi har kört och så vidare. Så smingom kommer vi att bättre anpassa och optimera informationen och lägga upp de data vi vill ha på skärmen.

– Just nu handlar det mest om att få ut så mycket signaler som möjligt från maskinerna. Förutsättningarna för det är naturligtvis bättre i de nyare maskinerna än i de gamla. I de äldre cellerna får vi därför ut mindre information än i de nyare, eftersom de är svårare att uppdatera för att få rätt signaler.

Mycket pappersarbete har försvunnit och produktionsrapporterna som Anna Lönnroth måste knappa in på en dator slipper hon nu.

– Nu får jag tid till annat. Supporta operatörerna, underlätta för dem.
– Jag tycker det här är skitkul och jättespännande. Äldre kan ibland ha svårare att förstå varför förändringen sker, även om de flesta numer är positiva.
– Jag tycker det är jätteintressant. Vi lever på 2000-talet och det är kul att det går framåt. Mycket spännande.

Läs även Svensk Verkstads reportage om digitaliseringsresan på Tonsjö.




  • Sep 23, 2019

    Volvo och Högskolan utbildar framtidens ledare

    Arbetsliv Sedan 2017 samarbetar Volvo med Högskolan i Skövde kring en uppdragsutbildning för att vidareutbilda ledare och i våras avslutade de första Volvostudenterna sina studier. 
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Gemek Reportage

    Verkstadstrion startar eget

    Med automation och robotlösningar som huvudinriktning startar de om verkstaden i Ljusdal och jobben har redan börjat redan trilla in.
    514