Jul 6, 2016

Almedalen: Debatt i baksätet av en T-Ford


Under Almedalsveckan har Motorhistoriska Riksförbundet genom åren lyckats klämma in ett tjugotal riksdagspolitiker i baksätet. Anledningen är de årliga baksätesdebatterna.

I dag diskuterar Lotta Finstorp (M), Anders Åkesson (C) och Leif Jakobsson (S), statssekreterare i finansdepartementet det rullande kulturarvet och framtida generationer i baksätet av en T-Ford från 1926. 

– Det rör sig dock bara om tre i taget då det är lite trångt i de äldre bilarna, förklarar MHRFs ordförande Peter Edqvist som själv tar plats bakom ratten.

Baksätesdebatterna har pågått sedan i måndags på holmen i Visby hamn.

Peter Edqvist om dagens debatt:

– Motorhistoriska Riksförbundet med 176 medlemsklubbar, som sammanlagt har 97 000 individer anslutna, har under många år arbetat för att vårt rullande kulturarv ska ges möjligheter att bevaras, användas och utvecklas, det vill säga helt i linje med regeringens kulturpolitiska mål. Ändå upplever vi att myndigheter och tjänstemän, även på kommunal nivå,skapar problem och hinder. Tendensen är att problemen ökar över tid. Vi möts också allt mer av oförståelse, ovilja och i enstaka fall även illvilja mot den fordonshistoriska rörelsen, alltså tvärtemot regeringens kulturpolitiska mål.

Några exempel: Efter åtta år har Transportstyrelsen fortfarande inte lyckats hitta en modell som säkerställer att historiska originaldokument inte behöver skickas till destruktion. Vid import av historiska fordon har numera även Transportstyrelsen själva börjat föreslå att historiska fordon importerade från tredje land först ska registreras i annat EU-land innan dettas till Sverige. Mest uppmärksammade har kanske de förslag varit som under åren kommit från Naturvårdsverket med ägarbegränsningar, förbud för privatpersoner att demontera sitthistoriska fordon eller förbud mot att exportera bilar fyllda med skum (jo, de menade faktiskt så, se Naturvårdsverkets utredning Uttjänta bilar och miljö, sid 45 pkt 8.1.b!).Frågan är om Kulturdepartementet gör tillräckligt för att uppfylla sitt eget kulturarvsmål när det gäller det kulturarv som rör på sig.

Tidigare baksätesdebatter denna vecka har varit det rullande kulturarvet och sysselsättningen, samt det rullande kulturarvet och samhällsnyttan.

Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan brukas, bevaras och utvecklas.

Toppbild: Peter Edqvist modererar debatt mellan Jan Lindholm (MP), Isak from (S), Sten Bergheden (M) och i sidovagnen Bengt Eliasson (L). Foto: Göran Schüsseleder. MHRF. Bilen är en Ford från 1947.




Loading...

MEST LÄSTA

    Annons
  • Svetsproduktivitet i toppklass med X5 FastMig

    Svetsarens yrkesskicklighet är självklart grundläggande för snabb och effektiv svetsning, men den kan inte utnyttjas fullt ut om den inte matchas med rätt utrustning. Hur kan en svetsmaskin öka bågtidsfaktorn och skapa en produktivitet i toppklass?
    80

SENASTE NYTT