Almedalen: Debatt i baksätet av en T-Ford
Under Almedalsveckan har Motorhistoriska Riksförbundet genom åren lyckats klämma in ett tjugotal riksdagspolitiker i baksätet. Anledningen är de årliga baksätesdebatterna.
I dag diskuterar Lotta Finstorp (M), Anders Åkesson (C) och Leif Jakobsson (S), statssekreterare i finansdepartementet det rullande kulturarvet och framtida generationer i baksätet av en T-Ford från 1926.
– Det rör sig dock bara om tre i taget då det är lite trångt i de äldre bilarna, förklarar MHRFs ordförande Peter Edqvist som själv tar plats bakom ratten.
Baksätesdebatterna har pågått sedan i måndags på holmen i Visby hamn.
Peter Edqvist om dagens debatt:
– Motorhistoriska Riksförbundet med 176 medlemsklubbar, som sammanlagt har 97 000 individer anslutna, har under många år arbetat för att vårt rullande kulturarv ska ges möjligheter att bevaras, användas och utvecklas, det vill säga helt i linje med regeringens kulturpolitiska mål. Ändå upplever vi att myndigheter och tjänstemän, även på kommunal nivå,skapar problem och hinder. Tendensen är att problemen ökar över tid. Vi möts också allt mer av oförståelse, ovilja och i enstaka fall även illvilja mot den fordonshistoriska rörelsen, alltså tvärtemot regeringens kulturpolitiska mål.
Några exempel: Efter åtta år har Transportstyrelsen fortfarande inte lyckats hitta en modell som säkerställer att historiska originaldokument inte behöver skickas till destruktion. Vid import av historiska fordon har numera även Transportstyrelsen själva börjat föreslå att historiska fordon importerade från tredje land först ska registreras i annat EU-land innan dettas till Sverige. Mest uppmärksammade har kanske de förslag varit som under åren kommit från Naturvårdsverket med ägarbegränsningar, förbud för privatpersoner att demontera sitthistoriska fordon eller förbud mot att exportera bilar fyllda med skum (jo, de menade faktiskt så, se Naturvårdsverkets utredning Uttjänta bilar och miljö, sid 45 pkt 8.1.b!).Frågan är om Kulturdepartementet gör tillräckligt för att uppfylla sitt eget kulturarvsmål när det gäller det kulturarv som rör på sig.
Tidigare baksätesdebatter denna vecka har varit det rullande kulturarvet och sysselsättningen, samt det rullande kulturarvet och samhällsnyttan.
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan brukas, bevaras och utvecklas.
Toppbild: Peter Edqvist modererar debatt mellan Jan Lindholm (MP), Isak from (S), Sten Bergheden (M) och i sidovagnen Bengt Eliasson (L). Foto: Göran Schüsseleder. MHRF. Bilen är en Ford från 1947.
-
Jan 18, 2021
MLT får utökat uppdrag av pappersjätten Essity
Affärer Komplett lösning för vibrationsmätning vid Lilla Edets pappersbruk.
-
Jan 18, 2021
Stor order till Konecranes
Affärer Ska leverera 34 automatiska staplingskranar.
-
Jan 18, 2021
Amerikansk order till FlexQube
Affärer Vinner stort kontrakt till amerikansk aluminiumjätte inom fordonsindustrin.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder. -
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare. -
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa.
-
Att tänka på i samband med uppsägningar
Som arbetsgivare bör man ha arbetsrätten i bakhuvudet. Ofta är det i slutet av en anställning som fel begås.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.