ABB:s traktionskonverterare och litiumjonbaserade energilagringssystem kommer att monteras på 55 nya BEMU-tågsätt (tvåvagnars eldrivna tågsätt) till den lokala transportmyndigheten i Schleswig-Holstein. Fotograf: Stadler

Apr 16, 2021

ABB får order från järnvägsfordonstillverkaren Stadler


ABBs energilagringssystem möjliggör klimatsmart drift utan diesel även på sträckor som inte elektrifierats ännu.

ABB har tagit hem order från Schweizbaserade järnvägsfordonstillverkaren Stadler om att möjliggöra energieffektiva och hållbara transporter för järnvägsoperatörerna Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (NAH.SH) i norra Tyskland och Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) i den tyska huvudstaden. Leveransen innefattar energieffektiva traktionskonverterare och litiumjonbatteribaserade högeffektsystem för energilagring ombord. Ekonomiska detaljer kring orderna har inte redovisats.

-Vi är glada att vara den valda partnern för Stadler Tyskland och tacksamma för deras tilltro till ABB:s innovativa traktionsutrustning som ligger i framkant i övergången mot mer hållbara transporter, säger Edgar Keller, chef för ABB:s division Traction.

-Våra energilagringssystem är det perfekta komplementet till vår högeffektiva traktionskonverterarportfölj. Vi kan dra nytta av många års samlad erfarenhet av batterier och vi har ett starkt kunnande inom traktion och kan omvandla detta till innovativa lösningar för våra kunder.

ABB:s traktionskonverterare och litiumjonbaserade energilagringssystem kommer att monteras på 55 nya BEMU-tågsätt (tvåvagnars eldrivna tågsätt) till den lokala transportmyndigheten i Schleswig-Holstein, den enskilt största ordern på BEMU-tågsätt i hela världen. Batterimodulerna ska produceras i ABB:s toppmoderna modulfabrik i Baden i Schweiz och sedan sättas samman till energilagringssystem på Tractions fabrik i Minden i Tyskland.

De nya tågen kommer att trafikera ett delvis elektrifierat nätverk där den längsta icke-elektrifierade sträckan uppgår till 80 km, och som hittills har betjänats av dieseldriven rullande materiel. Användningen av högeffektsystem för energilagring med lång livslängd och hög inneboende säkerhetsnivå säkerställer att tåget har samma prestanda i alla driftlägen, utöver högre säkerhet och lägre livscykelkostnader. Traktionsbatterierna laddas när tåget kör på elektrifierade sträckor samt på vissa platser utmed rutten. Dessutom kan energilagringssystemet laddas med trefas 400 V eller 1 000 V i depå. ABB:s unika traktionskonverterararkitektur säkerställer att alla drift- och laddningslägen kan utföras utan behov av extra elektronisk strömförsörjningsutrustning annat än vad som krävs för ett växelströmsdrivet eldrivet tågsätt (EMU-tåg).

I Berlin kommer den senaste generationen av traktionskonverterare att monteras på fler än 600 nya tunnelbanetåg för BVG. Genom att byta ut den 30 år gamla tågparken med moderna tåg som är utrustade med anpassad ABB-teknik tillgodoses behovet av mer tillförlitlig och effektiv service och bidrar till att tillgodose ett ökande passagerarantal. ABB:s traktionsteknologi har redan visat sig vara mycket tillförlitlig i Stadlers befintliga tunnelbanetåg av typen IK för BVG.

ABB



  • May 7, 2021

    Streama film i Polestar 2

    Reportage Elbilstillverkaren satsar på streaming, Spotify och din egen smartphone som bilnyckel.
    62
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT