Ingela Håkansson. Foto: Techtank.

Dec 5, 2018

9 miljoner i stöd till Blekinges kompetensförsörjning


Projektägare är Techtank.

Blekinges innovationsmiljöer har beviljats närmare 9 miljoner kronor från EU:s socialfond (ESF) för projektet Framtidskompetens i Blekinge med start den 1 mars 2019. Projektet handlar om att stödja och utveckla små och medelstora företags förmåga och processer för att bli mer effektiva i sin kompetensförsörjning. Projektägare är Techtank och partners i projektet är Blekinge Business Incubator (BBI), Blue Science Park och NetPort Science Park.

I korthet handlar projektet Framtidskompetens i Blekinge om att bli bättre på att både attrahera, utveckla och behålla personal. De deltagande företagen kommer genom coachning och kompetenshöjande insatser att stöttas i sitt arbete med bland annat kompetensförflyttning, talangattraktion, rekrytering och employer branding.

Breddad rekrytering viktigt för industrin

– Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för våra industriföretag och ett viktigt område att arbeta strategiskt med. Vi är därför väldigt glada över att ha blivit beviljade medel för detta projekt, säger Ingela Håkansson, projektledare, Techtank, och fortsätter:

– Kan vi stödja företagen med att utveckla befintlig personal för att förflytta dem uppåt i det vi kallar för kompetenstrappan, kan de många gånger täcka sitt behov av högkvalificerad personal genom intern kompetensutveckling. Då frigörs lediga positioner på företaget som kräver mindre kvalifikationer och som kan vara lättare att rekrytera till.

Frågor som blir intressanta att arbeta med i projektet är bland annat hur företagen kan motivera personal att vilja utvecklas och ta nästa steg på kompetenstrappan, hur man kan arbeta med mentorskap för att stötta ny personal och hur företaget kan bredda sin rekryteringsbas.

– Eftersom det är svårt att hitta rätt kompetens till industrin är det viktigt att arbeta med så brett perspektiv som möjligt. Det handlar många gånger om att se förbi stereotypen av vilka som arbetar i industrin och se till hur man rekryterar utifrån bland annat kön, ålder och etnicitet där det många gånger råder en obalans. Hur kan vi till exempel bli bättre på att attrahera fler kvinnor och unga till industrin? Hur kan vi öka antalet människor med utländsk bakgrund? Detta är viktiga frågor för företagets arbetsgivarvarumärke, eller employer branding, som också är ett av de områden vi kommer att arbeta med i projektet, avslutar Ingela Håkansson.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT