70 procent av underleverantörerna har ökat omsättningen
Dock måste varje leverantör vara beredd på de kommande förändringarna inom fordonstillverkningen, menar FKGs vd Fredrik Sidahl, som listar några strategiska åtgärder.
Det råder stark optimism inom svensk leverantörsindustri. Det visar höstens utgåva av leverantörsorganisationen FKG:s branschbarometer, Vägvisaren, som presenteras av Fredrik Sidahl, vd FKG, på underleverantörsmässan Elmia Subcontractor. Trots det vill han se statliga insatser för ökad konkurrenskraft.
Nuläget är bra enligt FKG:s Vägvisaren: 70 procent av leverantörerna uppger ökad omsättning under första halvåret och glädjande nog uppger över hälften av företagen en förbättrad vinstmarginal. Detta ger företagen utrymme för nödvändiga framtidsinvesteringar som produktutveckling (FoU), produktionsteknik, marknadsföring, digitalisering etc, för att öka konkurrenskraften.
Enligt branschbarometern fortsätter leverantörerna med produktivitetsförbättringar. Ett trendbrott kan även ses sett till investeringar inom sälj och marknad samt FoU, produktutveckling.
Fortsatt är optimismen stor bland fordonsindustrins leverantörer. Två tredjedelar av företagen bedömer att omsättningen kommer att öka under det närmaste året. Glädjande nog bedömer fler att omsättningen kommer att öka utomlands, vi går mot en rekordnivå.
Tillväxten finns på den svenska marknaden men även inom EU och övriga Europa samt Kina. Tillväxten innebär även att hälften uppger att de kommer att nyanställa under året.
Fredrik Sidahl poängterar – att även om det snurrar på med starka nybilsvolymer hos de svenska fordonstillverkarna – är leverantörsindustrin långt ifrån rekordåret 2007 med omsättning på 200 miljarder kronor enbart i Sverige. Möjligen når den 175 miljarder kronor under 2017.
– Men bara för att det snurrar på idag, måste varje leverantör vara beredd på morgondagens paradigmskifte. Detta när vi går från fordonstillverkning till att tillhandahålla hållbara mobilitets- och transportlösningar, något som kommer att bli en global utmaning för fordonsindustrin, säger Fredrik Sidahl och tillägger att hela branschstrukturen kommer att påverkas.
Därför vill man från FKG:s sida vill bland annat se en nationell fordonsindustriell strategi för resan mot en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ett koldioxidneutralt samhälle 2045.
– Därför vill vi genom ett statligt initiativ starta Automotive Sweden 2045. Det är ett nytt samlat utvecklings- och omställningsprogram för den transformation som sker av fordonsindustrin när fokus läggs på hållbar mobilitet och hållbara transportsystem samt de nya krav på leverantörsstrukturen kring den. Programmet ska omfatta leverantörsföretag inom såväl komponenter och system som mjukvara och kompetens, förklarar Fredrik Sidahl och tillägger att detta skulle vara en global fördel för Sverige.
Vidare vill FKG även se en bättre uppbackning av leverantörsindustrin från staten inom ytterligare områden för att kunna flytta fram positionerna på den globala marknaden:
– Globalisering, därför tar vi åter upp frågan om ett leverantörsprogram 2.0 med fokus på pragmatiska och konkreta studiebesök och matchmakingresor. Kostnaden är fem miljoner kronor per år, men utväxlingen på insatt kapital mångdubbel för staten, säger Fredrik Sidahl.
Vidare föreslår FKG ett nytt program för tillväxtkapital med inriktning på fordonsindustrin och framför allt SME-företag. Företag som många kommer i kläm när det kan krävas ett tillfälligt brygglån eller när det krävs investeringar för att stärka konkurrenskraften.
Ett annat område är kompetens. För att säkra framtidens industriarbetare och tekniker krävs ett modernt lärlingsprogram som bygger på ett samspel mellan näringsliv och skola. Se det tyska programmet som förebild. Det krävs även en samlad popularisering av eftergymnasiala och högre tekniska utbildningar, menar FKG.
– Nuläget är gott för leverantörsindustrin och sammantaget är fordonsindustrin, enligt samstämmiga rapporter och inte minst vår egen, lokomotivet i den svenska ekonomin. Något som den fortsatt ska vara, avslutar Fredrik Sidahl, leverantörsorganisationen FKG.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder.
-
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare.
-
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa. -
Jan 15, 2021
Sandvik förvärvar andel i AI-företag
Nyheter Tillsammans ska de ta lösningar för smart tillverkning till nästa nivå.
-
Jan 15, 2021
"Regeringens beslut saknar tydligt stöd i svensk lagstiftning"
Nyheter Boliden begär rättsprövning av regeringsbeslut. -
Jan 14, 2021
Global leverantör till fordonsindustrin etablerar sig i Sverige
Nyheter Investerar 20 miljoner euro i kompetenscenter och produktionsanläggning och inleder rekrytering redan under första kvartalet 2021.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
Från en källare i Vänersborg till en global industrigrupp
Det svenska bolaget firar nu 70 år.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.