Temaveckorna startar den 11 maj. Arrangörer Svensk Verkstad Media, Qimtek och Qimtek Products.

May 11, 2020

40 företag bokade till nya Onlinemässan - Allt som skulle visats på Elmia Produktionsmässor


Onlinemässan, som går under namnet Temaveckorna, har blivit väl mottagen och många stora och intressanta företag finns bland utställarna.

Svensk Verkstad Media och Qimteks onlinemässa - Temaveckorna "Allt som skulle visats på Elmia Produktionsmässor" börjar den 11 maj. Inbjudningarna till industrin kommer att skickas ut inom kort. Det är snabba puckar online, säger Johan Sköldberg mediechef för Svensk Verkstad Media/Qimtek. 

- När mässan inte blev av ville vi göra något för vår bransch och våra kunder. Det här är en ny digital produkt, en onlinemässa, där den uteblivna mässan Elmia Produktionsmässor blir först ut. Det är en möjlighet för alla som skulle ställt ut där att visa sina produkter och tjänster i en helt ny form och som dessutom passar särskilt bra nu i coronapandemin, menar Johan.  

Unik landningssida för besökaren

Arrangörerna har skapat en unik landningssida som leder direkt in till en ONLINE-MONTER, (exempel), där utställarnas produkter visas. Allt publiceras även på svenskverkstad.se och i nyhetsbrev till den del av industrin som skulle besökt Produktionsmässorna. Utställande företag kommer att kunna visa demofilmer direkt från Youtube, produkt-pm, material från pdfer och nyheter. Och för de uställarna som är riktigt på tårna så kan de kommunicera direkt med sina besökare via en chatt. Alla nyheter kommer även att skickas till Elmia Produktionsmässor, som är en flera partners med Temaveckorna där en annan är Manufacturing Guide, en kunskap- och affärsplattform för industrin. Här kan du se den nya landningssidan för Temaveckorna

Johan Sköldberg, mediechef SvV Media / Qimtek, säger att mottagandet varit mycket positivt.


Temaveckorna har fått positivt mottagande

Mottagandet från företagen och bransch har varit mycket positivt och ett 40-tal har redan anmält sig till Temaveckorna, berättar Johan. Och här är några företag som kommer att deltaga: ABB, Stenbergs, Edströms, Carl Zeiss, SMV, KUKA, DMG MORI, Beckhoff, B&R Industrial Automation, Hemomatik, Festo, System 3R, Collinder, Kemppi, 3D Verkstan, Salvagnini m.fl.  Hela listan kommer att publiceras inom kort. 

Carola Andersson, marketing på Kuka Robotics

-Varför väljer ni att medverka i temaveckorna?

-Av flera anledningar, säger Carola Andersson på Kuka Robotics. Svensk Verkstads läsare är helt rätt målgrupp för våra produkter och lösningar, och att då få möjligheten att visa upp våra spännande produkter i ett annat forum känns ju jättebra.

-Sedan hoppas vi ju självklart på att våra nya produkter ska skapa ett intresse för läsaren. Nya robotar och mjukvaror. Digitala lösningar och att helt enkelt kunna erbjuda ”Smart automation”.  

-Vad ser du för möjligheter framöver med digital/online kommunikation med era kunder?

-Massor, vi har redan börjat lansera och genomföra online webinars av våra olika produkter, där man har chansen att gå in lite mer på djupet. Man kan välja att medverka på dem ämnena som intresserar just dig som kund. Och sedan har vi öppnat en helt ny kundportal my.KUKA som är ett nytt sätt att interagera med våra kunder och partners. Det ger uppdateringar, nyheter och dokumentation om KUKA-produkter och kommer ständigt att få nya funktioner.

-my.KUKA är en så kallad e-self-service för kunder. Man får tillgång till detaljerad information om vår senaste KUKA-portfölj. Har man köpt en robot så kan man finna all Dokumentation tillhörande just den specifikt. Möjligheterna är många.

Peter Eldegård, marknadskoordinator på Stenbergs

-Vi känner att detta var en ypperlig möjlighet att komplettera mässan och fylla den lucka som nu blivit i maj, säger Peter Eldegård på Stenbergs. Ett bra initiativ att mötas på en digital arena som bara kommer växa även när mässorna öppnar igen. Det finns ett uppdämt behov av att nätverka och träffas och jag hoppas att många kunder och samarbetspartners besöker oss på denna digitala plattform för att bli inspirerade av produkt- och tekniknyheter.

Om digital kommunikation med kunder i framtiden:

-Den digitala kommunikationen ökar i branschen och vi ser många exempel på att den tagit flera steg framåt i och med de nuvarande förutsättningarna. Webinarier, teamsmöten osv har blivit vedertagna begrepp hos alla nu och det kommer vara verktyg som används mer frekvent i det dagliga arbetet och strategin i framtiden.

Svensk Verkstad och Qimtek hoppas att den här nya formen kan locka många besökare, i synnerhet i dessa tuffa tider. Johan avslutar med att tillägga att han tror att industriföretagen vill nog hålla sig uppdaterade på nyheterna från leverantörerna inom sin bransch. "Det här är ett bra sätt att interagera utan att behöva träffas live". 

Onlinemässan kommer visas i Svensk Verkstad Media och Qimteks kanaler som är anpassade för just industriprodukter och inbjudningarna börjar alldeles snart.

Här kan du läsa mer om Temaveckorna

Här kan du anmäla intresse om deltagande

Anmäl dig som onlinebesökare




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT