200 miljoner till pilotanläggning för lagring av fossilfri vätgas i Luleå
Investeringen är en viktig byggsten för att förverkliga målet om en fossilfri järn- och ståltillverkning.
SSAB, LKAB och Vattenfall, ägarna bakom HYBRIT-initiativet, investerar 150 miljoner kronor och Energimyndigheten bidrar med nära 50 miljoner kronor, i byggandet av ett lager för vätgas vid Hybrits pilotanläggning för fossilfritt stål.
HYBRIT-initiativet startades 2016. Genom att använda fossilfri el och vätgas istället för koks och kol under ståltillverkningen kommer utsläppet att bli vatten istället för koldioxid. Initiativet har potential att minska Sveriges totala koldioxidutsläpp med tio procent.
Det nya vätgaslagret planeras att byggas på LKAB:s mark inne i Svartöberget, 25 till 35 meter under markytan, i närheten av den pilotanläggning som just nu byggs på SSAB:s område i Luleå. Vätgaslagret beräknas vara i drift mellan 2022 och 2024.
HYBRIT-initiativets genomförandestudie visade att storskalig lagring av vätgas kan spela en viktig roll i ett framtida svenskt energisystem. Förutom att agera som en buffert för att säkerställa ett jämnt flöde till stålproduktionen skulle ett storskaligt vätgaslager öka möjligheten att balansera elsystemet med större andel väderberoende kraftproduktion och skapa förutsättning för konkurrenskraftig produktionskostnad för det fossilfria stålet.
– Det är mycket glädjande att vi partners steg för steg utvecklar vårt gemensamma fossilfria stålprojekt och stödet från Energimyndigheten är betydelsefullt. Nu investerar vi med samhällets stöd i nästa pusselbit för värdekedjan där vätgas är en avgörande del för att lyckas med initiativet och förädla Sveriges konkurrenskraftiga fossilfria elproduktion, säger Magnus Hall, VD och koncernchef för Vattenfall.
– Med HYBRIT-initiativet har vi möjlighet att helt eliminera koldioxidutsläppen och leda arbetet med att utveckla fossilfria stålprodukter. Investeringen i ett lager för fossilfri vätgas är en viktig byggsten för att förverkliga vårt mål att nå en fossilfri värdekedja från malm till färdigt stål. Jag är väldigt glad för stödet från Energimyndigheten, säger Martin Lindqvist, VD och koncernchef på SSAB.
– Vätgaslagringen är en viktig fråga att lösa för att få ihop helheten i HYBRIT och vi är glada att vi kan nyttja delar av vår tidigare malmhamnsanläggning till det här försöket, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB.
– Det är stora, komplexa och kostsamma tekniksprång som måste göras för klimatets skull, för att nå målet om nettonollutsläpp. Storskalig lagring av vätgas kommer att vara en viktig pusselbit för en fossilfri värdekedja för stålproduktion men också i ett framtida elsystem med ökande andel väderberoende förnybar kraft, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.
I juni förra året startade SSAB, LKAB och Vattenfall, ägarna bakom HYBRIT-initiativet, byggandet av en unik pilotanläggning i Luleå. Nyligen startade även ombyggnad av ett pelletsverk i Malmberget för att ersätta fossilt bränsle med bioolja med målet att tillverka fossilfria pellets. Pilotanläggningarna för fossilfri stålproduktion kommer att användas från 2021 till 2024 och redan nu tittar man på möjligheten att skala upp tillverkningen genom att bygga en demonstrationsanläggning 2025, tre år före tidigare plan, för att kunna producera järnmalmsbaserat fossilfritt stål för kommersiellt bruk. Vid 2035 är målet att sälja fossilfritt stål på bred front.
Fakta vätgaslager:
• Vätgasen är klimatvänlig när den tillverkas genom elektrolys av vatten där el från fossilfria energikällor används för att sönderdela vatten till vätgas och syre.
• Byggnationen planeras att starta 2021. När lagret är klart kommer det ovan jord enbart synas en mindre byggnad och en rörledning som förbinder pilotlagret och pilotanläggningen som finns på SSABs mark.
• Pilotvätgaslagret på 100 kubikmeter har en energimängd som motsvarar 20 hushålls årliga elförbrukning (hushållsel, ej uppvärmning).
• Konstruktionen är trycksatt vätgaslagring i bergrum med en inklädnad av stål som tätskikt.
• Vid konstruktion och anläggning genomförs riskanalyser och förebyggande åtgärder för att uppfylla alla tillämpliga myndighetskrav och föreskrifter.
Om HYBRIT
Hybrit Development AB är ett samriskbolag som ägs av ståltillverkaren SSAB, gruvbolaget LKAB och energibolaget Vattenfall med målsättningen att ta fram världens första fossilfria malmbaserade ståltillverkning. HYBRIT-initiativet startades våren 2016 med målsättningen att ha en industriell process framme till 2035. Genom att använda vätgas istället för koks och kol under ståltillverkningen kommer utsläppet att bli vatten istället för koldioxid. Initiativet har potential att minska Sveriges totala koldioxidutsläpp med tio procent. HYBRIT-initiativet har beviljats finansiellt stöd från Energimyndigheten sedan 2016 med 599 miljoner kronor. De tre ägarbolagen har spenderat och kommitat sig till att investera 1,1 miljarder kronor hittills. Forskningsprojektet, Research Project 1 är ett omfattande samarbete mellan industri, högskolor och forskningsinstitut för att kartlägga möjliga fossilfria steg i värdekedjan energi, gruva, järn och stål. www.hybritdevelopment.com.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder.
-
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare.
-
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa. -
Jan 15, 2021
Sandvik förvärvar andel i AI-företag
Nyheter Tillsammans ska de ta lösningar för smart tillverkning till nästa nivå.
-
Jan 15, 2021
"Regeringens beslut saknar tydligt stöd i svensk lagstiftning"
Nyheter Boliden begär rättsprövning av regeringsbeslut. -
Jan 14, 2021
Global leverantör till fordonsindustrin etablerar sig i Sverige
Nyheter Investerar 20 miljoner euro i kompetenscenter och produktionsanläggning och inleder rekrytering redan under första kvartalet 2021.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
Från en källare i Vänersborg till en global industrigrupp
Det svenska bolaget firar nu 70 år.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.