1.000 mil i gruvan motsvarar 3.000 mil i vanlig trafik
För LKAB är det bara en pickup som gäller, därför har de 400 stycken av den stryktåliga modellen för att betjäna gruvan.
Den 21 mars var det exakt 50 år sedan den första generationen Toyota Hilux rullade ut från fabriken i Japan. Nu har närmare 20 miljoner exemplar av den ikoniska pickupmodellen sålts världen över.
Sedan starten 1968 har Hilux kommit upp i åtta generationer. Till Europa kom modellen redan 1969 och blev snabbt mycket populär. I fjol såldes drygt 41 000 Hilux här i Europa, vilket innebär att den har en marknadsandel på ungefär 25 procent. Bara i Sverige såldes nästan 1 400 Hilux under 2017. Många använder sin Toyota Hilux som ett pålitligt arbetsredskap i krävande miljöer medan andra ser den som en livsstilsbil eller en bekväm familjebil. Alldeles oavsett har den framför allt gjort sig känd som en oerhört robust och samtidigt mångsidig bil.
Ett av de företag som kommit att lita fullt ut på modellen är gruvbolaget LKAB, som har närmare 400 Toyota Hilux i sin tjänst. Flertalet av dem körs till största delen under jord, för både transport av personal ut till arbetsplatserna och som arbetsredskap. Till dem kommer nästan lika många Hilux till, som används ovan jord av företag i anslutning till gruvnäringen.
Det är en oerhört tuff och påfrestande miljö för LKABs gruvbilar. Bara vägen från marken ner till huvudnivån 1 365 meter är 12 kilometer lång med en konstant lutning på 10 %. Totalt har Kirunagruvan omkring 40 mil transportvägar under marknivån, varav de flesta har karaktären av terrängkörning med både grova stenar och djupa vattensamlingar.
– 1 000 mil i gruvan motsvarar 3 000 mil i vanlig trafik. Därför både servas och säkerhetsbesiktigas alla bilar som går under jord med bara 16 veckors intervall. Ingen bil släpps ner i gruvan obesiktigad, säger Jan Fjällborg som är produktionschef på LKABs egen fordonsverkstad.
LKAB har fem egna mekaniker som alla är utbildade på Toyota-bilarna och som svarar för både service och reparationer. Även om Hilux-bilarna är mycket stryktåliga är det oundvikligt att servicedelar måste bytas. Framför allt är det bromsar, kopplingar och hjulupphängningar som tar stryk i den extrema miljön. Det kan också bli en hel del plåtskador när det är trångt och bergväggarna kommer allt för nära.
– När det gäller gruvbilar så köper vi nu bara in Toyota Hilux. De är driftsäkra och stryktåliga men också säkra och lätta att underhålla. Vi har provat med en del andra märken genom åren, men har blivit tvungna att plocka upp de flesta, eftersom de inte håller för påfrestningarna i underjordstrafiken, säger Jan Fjällborg.
LKABs Hilux-bilar är gruvutrustade redan vid leverans från återförsäljaren Lingmans Bil i Kiruna. Det innebär bland annat grovmönstrade All Terrain-däck, extraljus, blixtljus men även brandsläckare och annan säkerhetsutrustning som ska finnas som standard i alla gruvbilar. All eftermonterad elutrustning är också dubbelt skyddad mot mekaniska skador. Säkerhet har i alla avseenden en mycket hög prioritet i gruvan.
Förutom att vara en tillförlitlig och stryktålig bilmodell för många olika ändamål, har Hilux också använts i många betydligt mer extrema sammanhang. Bland annat har modellen använts både på Nordpolen och Sydpolen, körts till vulkanutbrott på Island och även tävlat framgångsrikt i Dakarrallyt.
-
Apr 16, 2021
EAB i Smålandsstenar satsar på ytterligare verksamhetsgren
Nyheter Vill öka attraktionskraften i bygden och underlätta rekryteringen av arbetskraft.
-
Apr 16, 2021
Alutrade vinstdelar en miljon till medarbetarna och bygger gym
Nyheter – Vinstdelningen stärker teamkänslan, delaktigheten och ökar motivationen, säger delägaren Christer Hagberg.
-
Apr 16, 2021
Christian Berner Tech Trade förvärvar ingenjörsfirma
Nyheter Företaget tillverkar industrispjäll och säljer pumpar.
-
Apr 16, 2021
ABB får order från järnvägsfordonstillverkaren Stadler
Affärer ABBs energilagringssystem möjliggör klimatsmart drift utan diesel även på sträckor som inte elektrifierats ännu. -
Apr 15, 2021
Epiroc-priser uppmärksammar gruvautomation och konvertering från diesel till batteri
Miljö Tre pristagare uppmärksammas.
-
Apr 15, 2021
Arcam varslar 60 i Göteborg
Nyheter General Electric vill flytta verksamheten till Tyskland. -
Apr 15, 2021
Polestar har tagit in miljarder från en grupp investerare
Nyheter Öppnar dörrarna för externa finansiärer.
-
Hannovermässan lyfter viktiga ämnen när industrin ställer om
Coronaanpassad Hannovermässa sparkar igång denna vecka med högaktuella ämnen på programmet.
-
Det här är det mest påtagliga med utvecklingen inom skärande bearbetning
Emma Johannesen, produktionstekniker på Stenbergs i Jönköping utvecklar.
-
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Temaveckorna: Iscar Neologiq
Nya produkter som möter utmaningarna i dagens trender.
-
Temaveckorna: QH System webbshop lanserad
Rengöring har aldrig varit lättare!
-
Temaveckorna: Intelligent produktivitet med kompakt design
De innovativa framåtvända dubbelspindlarna ger betydligt högre produktivitetsnivåer och mycket större tillförlitlighet i massproduktion, särskilt för detaljer till fordonsindustrin.
-
Temaveckorna: Nytt program för hyvling av invändig fyrkant
Horn lanserar.
-
Temaveckorna: Ny svarv från Hyundai-Wia
Ett flertal beställningar redan på väg ut till svenska verkstäder.