Mar 8, 2017

Världsledande tiltrotatortillverkare miljonsatsar med legoföretag


Mångmiljoninvesteringen har ökat både produktkvaliteten och kortat produktionstiderna.

Världsledande tiltrotatortillverkaren Engcon fortsätter driva på innovation och utveckling – det senaste verktyget för att utveckla tiltrotatorn är laser. Nu ersätts manuellt monterade slitbrickor med laserteknik som istället härdar slitytorna direkt på tiltrotatorn. En mångmiljonsinvestering som har ökat både produktkvaliteten och kortat produktionstiderna.

Tidigare har tiltrotatorernas slitytor stärkts med hjälp av manuellt monterade slitbrickor. Detta har nu ersatts med robotiserad laserhärdningsteknik som stärker slitytorna med en precision ned på en tiondels millimeter som därmed ersätter de manuellt monterade slitbrickorna.

– Det är alltid spännande med nya tekniker. Och vi har som mål att laserhärda så många slitytor som möjligt på de rörliga delarna i våra produkter, säger Sten Strömgren, kommunikationsansvarig på Engcon. 

Metoden har gett goda resultat
Tobias Sjölund, inköpschef på Engcon ser att den nya härdningsmetoden gett goda resultat.

– Vi har ökat produktkvaliteten avsevärt samtidigt som vi kortat ned produktionstiderna med den nya tekniken, säger Tobias Sjölund.

Den nya laserhärdnings-stationen är en stor saminvestering i mångmiljonklassen mellan Engcon och partnern Strömsunds Kvalitetslego. Det Göteborgsbaserade företaget Permanova, som är pionjärer inom robotiserade lasersystem, har levererat och monterat utrustningen i Strömsund.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    På väg med Scania - det började med en liten order på Elmia

    Bakom Scania New Truck Generation ligger ett femtontal prototypvarianter i tretton olika generationer. I sådana projekt blir traditionell teknik dyrt och långsamt. I stället har Digital Mechanics haft i uppdrag att leverera ett hundratal 3D-printade prototypdetaljer till Scania.
    0
  • PLAY: Toyota-roboten som speglar kroppsrörelser

    Den tredje generationen av Toyotas ”partnerrobotar” har 32 leder i armar, ben och kropp samt tio ledade fingrar. Tekniken väntas ha betydelse för personer med funktionsnedsättning samt vid utvecklingen av självkörande fordon.
    0