Assad Chamoun, vd ST Aerospace Solutions, och Anders Samuelsson.

Jul 6, 2018

Svenska industriugnar skapar flygsäkerhet över hela världen


Få transportmedel undergår så mycket säkerhets- och besiktningskontroller som flygplan. Inget lämnas åt slumpen och även den allra minsta lilla skruv är noga kravspecificerad och har genomgått flygvärdighetstest och är spårbar.

Och det finns många delar på ett flygplan. En del av dem är rörliga, och det finns både hydrauliska och pneumatiska samt elektromekaniska delar som behöver översyn och reparation för att trygga flygsäkerheten. Och det görs i Sverige.

Svensk kvalité hela vägen
Säkerheten är rigorös, och ST Aerospace Solutions i Märsta är licensierade för det ansvarsfulla arbetet. – Man kan enkelt säga att vi tar hand om allt som är avklädbart. Vi är 80 medarbetare som servar flygplan från hela världen och vi är ensamma i Skandinavien om att gör detta, säger Director, Assad Chamoun.

Investerar kraftigt för framtidens flygflotta
Den internationella flottan av flygplan håller på att genomgå ett generationsskifte. I framtiden kommer allt fler av de nya Boeing 787 Dreamliner och 737 MAX att synas i luften. Beställningar hos flygbolagen på dessa plan uppgår redan idag till 4300 styck. De nya planen har tillverkats i miljövänliga material som möjligt, och här ingår kompositmaterial. När dessa behandlas vid reparation förändras strukturen i materialet och de måste ”bakas om” i industriugnar för bibehållen härdning.

– För att kunna serva och reparera även morgondagens flygflotta har vi därför investerat i stora industriugnar som rymmer dessa delar berättar Assad.

Valde göteborgsföretaget Electro Heat Sweden AB
– Vi har investerat i 3 nya industriugnar och valde Electro Heat i Göteborg för deras kompetens och tillförlitlighet. Det är tre olika industriugnar för två olika typer av applikationer/processer som vi har specialbeställt av Electro Heat. Två av ugnarna kommer att användas för härdning av kompositmaterial och den andra kommer att användas för härdning av ståldetaljer.

Två av de stora komposithärdugnarna från Electro Heat som säkerställer tryggt resande med världens flygplansflotta. 

Temperaturnoggrannheten viktigast
– Det finns områden i olika delar av flygplanet där vi behöver torka upp oljerester och fukt i porerna, där behandlar vi delen i ugnar med olika funktioner. Det är mycket viktigt att temperaturerna hålls exakt för att rätt effekt ska uppnås. Vi har även autoklaver för att härda limningar i kol- och glasfiber. Där behandlar vi flygplansdelarna under både värme och tryck för att limmet ska få maximal hållfasthet.

Alla ugnar har olika kravspecifikationer
På ElectroHeat i Göteborg är man glada över att kunna bidra med sin insats för att stå redo för att öka tryggheten i luftrummet.

– Vi har över 40 års erfarenhet av tillverkning av olika industriugnar, och det finns inte ett enda land i världen vi inte levererat till. Vi tillverkar allt från kompletta automationsanläggningar till lite tämligen mindre kammarugnar, i olika utföranden efter kundens krav och önskemål.

ST Aerospace Solutions är ett dotterbolag som ingår i Singaporebaserade ST Engineering med totalt 23.000 anställda. I Sverige arbetar 80 personer och finns i Märsta i lokaler på 15.000 kvadratmeter. Bolaget servar och reparerar flygplansdetaljer.


ElectroHeat Sweden AB är ett innovativt företag med säte i Göteborg där man tillverkar industriugnar och utrustning för mobil värmebehandling till industriella
Företag över hela världen. Företaget grundades 1975 av Kimmo Ainassaari och har idag ca 20 anställda.

Text & Foto: Industribilder.se




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT