Foto: Jetro Matilainen.

Sep 7, 2017

Ruukkis stålstomme blir Finlands sjätte längsta bro


Bron över Jännevirta är 560 meter lång och 15 meter bred och den sjätte längsta bron i Finland.

SSABs dotterbolag Ruukki Construction levererar de bärande stålkonstruktionerna för bron över Jännevirta på gränsen mellan Kuopio och Siilinjärvi. Ruukki monterar även konstruktionerna. Stålet i de bärande stålkonstruktionerna som Ruukki tillverkat kommer från SSAB.

-Brons storlek gör att stålkonstruktionerna är stora och krävande, både att tillverka och att montera. Ruukki har erfarenhet av liknande projekt. I Finland har vi tillverkat och monterat stålkonstruktioner bland annat för Tähtiniemi bro i Heinola, Replotbron och Isohaara bro. Även i Sverige finns exempel på Ruukkis expertis och kompetens inom brobygge: Ruukki har levererat stora samverkansbroar, såsom Motala och Hudälven, konstaterar Ruukkis business director Heikki Wilén.

Ansvarig för byggandet av bron över Jännevirta är Kreate Oy och beställare är Trafikverket. Brobygget påbörjades i oktober 2016.

Tillverkningen av brons stålkonstruktioner startade i januari 2017. Monteringsarbetet på bygget påbörjades i april 2017 och kommer att vara färdigt vid årsskiftet. Ytbehandlingen kommer enligt tidtabell vara klar sommaren 2018.

De bärande stålkonstruktionerna som levereras av Ruukki, totalt 2 430 ton, tillverkas i fabriken i Ylivieska. Den är specialiserad på tillverkning och montering av stora stålkonstruktioner för broar och byggen. Bron över Jännevirta står klar senast i slutet av år 2018.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    På väg med Scania - det började med en liten order på Elmia

    Bakom Scania New Truck Generation ligger ett femtontal prototypvarianter i tretton olika generationer. I sådana projekt blir traditionell teknik dyrt och långsamt. I stället har Digital Mechanics haft i uppdrag att leverera ett hundratal 3D-printade prototypdetaljer till Scania.
    0
  • PLAY: Toyota-roboten som speglar kroppsrörelser

    Den tredje generationen av Toyotas ”partnerrobotar” har 32 leder i armar, ben och kropp samt tio ledade fingrar. Tekniken väntas ha betydelse för personer med funktionsnedsättning samt vid utvecklingen av självkörande fordon.
    0