May 16, 2018

PLAY: Smygkörning av Mercedes nya elbil


Efter fyra års utvecklingsarbete och tester bland annat på svenska vintervägar, är bilen nu i det närmaste helt färdig.

 

I september är det premiär för Mercedes-Benz nya elbil – EQC. Nyligen fick fyra internationella journalister åka med på en provtur i tyska Schwarzwald.

Mercedes EQC blir den första bilen i Mercedes stora satsning på helelektriska bilar. EQC som visades som konceptbil för två år sedan är en fyrhjulsdriven SUV i samma storleksklass som nuvarande GLC. Lanseringen sker 2019 men redan i september premiärvisas bilen. Nyligen fick fyra internationella journalister provåka en kamouflerad variant av den så gott som helt färdiga bilen på allmänna vägar i tyska Schwarzwald.

Bilen är inte certifierad ännu, men en del preliminära siffror finns tillgängliga. EQC får ett batteri på ca 70 kWh som ger bilen en rejäl elektrisk räckvidd. Accelerationen 0-100 går på under 5 sekunder.

Ca 200 protyper och förseriebilar har byggts och testerna har pågått under några år, i allt från 35 minusgrader i norra Sverige till 50 graders hetta i Dubai.

– En elbil har en mycket lägre tyngdpunkt och helt annan viktfördelning än en bil med förbränningsmotor, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

– Det gör att vi får tänka ut mänga nya tester för att vara säkra på att vi får en bil som uppför sig och som känns som en Mercedes-Benz även på slingrande och dåliga vägar. Men vi är helt i mål med all hårdvara och vi är enligt tidsplanen med all mjukvara.

– En bil är ju aldrig bara summan av sina delar. Något av det allra viktigaste är att trimma in allting så att det blir en helhet som ger en verklig Mercedes-känsla.

Nya problemlösningar

Elbilar ställer många nya krav som i sin tur kräver ny problemlösning. Att hålla värmen i kyla och att hålla kylan i värme utan tillgång till en förbränningsmotor kräver nya tankegångar.

Ett annat område som kräver nya tankar är det som kallas NVH – Noise Vibration, Harshness (Buller, Vibrationer, Hårdhet). Med andra ord – hur bilen låter och upplevs i kupén. När förbränningsmotorns ljud försvinner upplevs däckljud och vindbrus som mycket starkare.

– Det är viktigt att bilen verkligen ger den upplevelse som människor förväntar sig av en Mercedes och att den verkligen är tyst, fortsätter Michael Kelz.

EQC



  • Oct 19, 2018

    Den varma sommaren sänkte Husqvarna

    Nyheter Det lägre resultatet beror på svag efterfrågan på gräsklipparprodukter som har hög marginal i divisionen Husqvarna. Trädgårdsjätten vidtar konkreta åtgärder.
    0
  • Oct 19, 2018

    3D-printad jaktkniv från Älmhult

    Branschnytt Det är 3D-printföretaget 3D MetPrint som designat och tillverkar stålkniven som är "printad" i ett enda stycke.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT