Oct 11, 2017

PLAY: Först kom elbilen och nu kommer elvägen


Om elbilar på allvar ska slå igenom behöver också vägarna elektrifieras, åtminstone delvis. Det anser professor Mats Alaküla som tillsammans med projektledaren Dan Zethraeus nu byggt en ny typ av elväg utanför Lund.

Efter elbilen kommer elvägen, hävdar somliga. Ett antal elvägstekniker är på gång och Sverige är ett av de länder i världen som kommit längst med att utveckla tekniken. Den gemensamma tanken är att el- eller hybridfordon kopplar upp sig mot elnätet medan man kör. Vinsten är att man sparar på batterierna som också kan göras mindre, till gagn för både kostnaden och miljön.  

Hur elförsörjningen ska gå till, finns det olika förslag på.

Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation vid LTH, Lunds universitet och projektledaren Dan Zethraeus har byggt en unik elväg utanför Lund, som både laddar under färd och när fordonet står still samt fungerar för flera slags fordon och vägar. 

- Fördelarna med den lösning vi utvecklat är att skenorna kan läggas direkt på asfalten och att den fungerar både när man kör och står till, säger Mats Alaküla.

Elvägen, som byggts i Örtofta nära Lund, är en 120 meter lång teststräcka.

-   Den teknik vi tar fram är först i världen med att fungera lika bra på landsväg som i staden. Samma teknik används för stadskörning och på landsväg, stillastående och i rörelse, säger Mats Alaküla som poängterar att elsäkerheten är mycket hög. Laddskenorna aktiveras en meter i taget och bara när ett fordon passerar eller stannar till.

Vägen är ett demonstrationsprojekt som finansierats av Energimyndigheten och som nu alltså är klart. Senare i höst blir det formell och högtidlig invigning av testvägen.  

Redan nästa år planeras dock elvägen att användas i skarpt läge. Då kommer stadsbussarna i Mariestad att laddas med den nya tekniken.   

-   I första skedet kommer vi att lägga vi skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi att elektrifiera också vissa körsträckorna i staden, berättar Dan Zethraeus som är projektledare för satsningen och som bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut till marknaden. Han hoppas att även personbilar så småningom kommer att se nyttan av att slippa koppla in en sladd när de parkerar.

För att elvägar överlag ska fungera på allmän väg och slå igenom, måste fordonstillverkarna vara beredda att göra vissa justeringar.  Det krävs bland annat att en ”avtagare” monteras under bilen och att bilens ombordladdare konfigureras så att den kan ta emot spänning från vägen.  

-    De flesta av dessa förändringar är desamma oavsett vilken elvägsteknik som används men där finns givetvis skillnader. På lång sikt måste man räkna med en standard för elvägsladdning, säger Dan Zethraeus som berättar att man haft besök av flera fordonstillverkare i Sverige.

Teststräckan har byggts på intill ett kraftvärmeverk som drivs av energibolaget Kraftringen som också är samfinansiär i projektet.  





Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Svenska industriugnar skapar flygsäkerhet över hela världen

    Få transportmedel undergår så mycket säkerhets- och besiktningskontroller som flygplan. Inget lämnas åt slumpen och även den allra minsta lilla skruv är noga kravspecificerad och har genomgått flygvärdighetstest och är spårbar.
    0

  • Teknik

    Varning för truck!

    Varningstriangel på golvet och visar tydligt för fotgängare att en truck närmar sig.
    0
  • Teknik

    En kompakt ready-to-use CNC-maskin

    Med rätt tillbehör kan ICV 4030 användas för att t.ex borra, mäta, skära, dispensera, limma, grada, polera, testa, scanna, trycka, placera, montera, skruva och mycket mer.
    0