Oct 3, 2016

Investeringar för 50 miljoner kronor bäddar för ytterligare expansion


Olofströmsföretaget har blivit en av norra Europas största leverantörer av karossdelar i nischvolymer.

I dagsläget pressar 20-årsjubilerande EBP och sätter samman detaljer till ett 20-tal bilmodeller från åtta olika biltillverkare. 

Anders Anderson, som var med och startade företaget när det knoppades av från Volvo 1996, har sett EBP utvecklas rejält under dessa år.

– För 20 år sedan var EBP en renodlad reservdelsfabrik till Volvo. Företaget är nu väldigt mycket större och framför allt har vi många fler kunder ute i Europa, bland annat Audi och Aston Martin för att nämna några.

EBP i Olofström har i dagarna tillsammans med personal, inbjudna kunder, leverantörer och samarbetspartners firat att det är 20 år sedan företaget startade. Man ser med tillförsikt på framtiden.

– Vi är inne i en mycket intressant utvecklingsfas och har under de senaste åren investerat runt 50 miljoner kronor i företaget, säger styrelseordförande och huvudägare Anders Anderson.

Investeringar bäddar för ytterligare expansion

EBP drabbades precis som många andra underleverantörer av fordonsindustrin 2008, men efter några kämpiga år expanderar företaget nu ordentligt. Verksamheten går för fullt med närmare 170 anställda som arbetar treskift och helger. EBP är numera en av norra Europas största leverantörer av karossdelar i nischvolymer till fordonsindustrin. Detta har också medfört en hel del investeringar under de senaste tre åren, bland annat i form av en ny press med större pressbord, ny 3D-laserutrusning och en ny mätmaskin, på totalt runt 50 miljoner kronor.

– Investeringarna är helt nödvändiga för att möta våra kunders krav och även öka vår kundbas ytterligare. Även om reservdelsproduktion och eftermarknad fortfarande utgör en stor del av vår verksamhet har vi ökat serieproduktionen till bilmodeller som tillverkas i mindre volymer. Vi satsar också allt mer på produktion åt fler premiumbilmärken och har lyckats bra med att ta hem en hel del nya projekt, berättar Ulrica Larsson, VD och delägare, och visar bland annat huven till den nya Aston Martin DB11 som exempel på det.

Satsar på Storbritannien

Just den brittiska marknaden är något EBP satsar extra mycket på just nu. Tillsammans med andra underleverantörer i teknikklustret Techtank har man under 2016 startat upp ett säljkontor i Coventry för att finnas nära kunderna.

– Vi har skapat ett erkännande i England och glädjande nog har vi fått med oss Olofströms kommun och andra medlemsföretag i Techtank på denna satsning. Vi vet att det finns ett stort intresse för svenska underleverantörer, och märker tydligt att vi blir ännu mer intressanta som kluster då vi tillsammans kan erbjuda hela värdekedjan, berättar Ulrica Larsson, som ser stora möjligheter att öka exporten dit ytterligare.

– För EBPs del är vi mitt inne i en fantastiskt rolig resa med nya investeringar och fortsatt expansion i sikte, avslutar Ulrica Larsson.

Kunder, leverantörer och samarbetspartners bjöds på en rundtur på EBP i samband med 20-årsjubileet, där de bland annat fick se de senaste årens investeringar i form av en ny press med större pressbord, ny 3D-laserutrusning och en ny mätmaskin, investeringar på totalt ca 50 miljoner kronor.

Fakta EBP i Olofström AB:

-         Startade som en avknoppning från Volvo 1996, då med drygt 40-tal anställda

-         Har idag runt 170 anställda

-         Omsatte ca 260 miljoner 2015

-         Är en av norra Europas största leverantörer av karossdelar i nischvolymer till fordonsindustrin

-         Erbjuder serieproduktion, reservdelar, logistik samt verktygsframtagning

-         Ägs till 80% av AB Solstugan i Mullsjö som till 100% ägs av Nävrabäcken AB (Anders Andersson). 10% ägs av Ulf Langs Mekaniska AB och 10% av Ulrica Larsson.

Toppbilden: De tre ägarna till EBP i Olofström AB, från vänster till höger: Ulf Lang, Anders Andersson samt Ulrica Larsson. 

Foton: EBP Olofström.





Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Att skära stål med vatten

    Att skära metall med vatten är en förhållandevis ny teknik som under de senaste decennierna vunnit mark.
    0
  • PLAY: Båten som inte kan kantra

    Den irländska båten tål rejäl sjögång, men om olyckan skulle vara framme så är det bara att "sitta lugnt i båten", för den rätar alltid upp sig själv. Se själv!
    0