EMO Hannover går av stapeln den 18-23 september 2017.

Sep 14, 2017

Svenskarna laddar upp för EMO 2017


Svensk Verkstad tittar på mässprogrammet och pratar med några svenska maskinsäljare som snart är på väg.


Snart smäller det. Mycket snart. Och platsen för smällen är Hannover. Där har det inte smällt ordentligt sedan 2013. Men det smäller högt att EMO arrangeras i Hannover. Inte minst för svenskarna, som generellt upplever en stor skillnad på gensvaret jämfört med EMO-versionen i Milano.

– För oss är det en avsevärd skillnad, säger till exempel Carola Fransson på TL Maskinpartner. Vi får ett betydligt bättre utfall när vi mässar i Tyskland.

Och i Tyskland har man ansträngt sig för att göra årets mässa till ett givande event för leverantörer och kunder från hela världen. Trender och Innovationer är ledord för årets mässa, men digitalisering, smarta fabriker och Industri 4.0 är genomsyrande och går igen i mässprogram och hos de drygt 2 100 utställarna som ska locka i runda tal 143 000 besökare under sex dagar mellan den 18 och den 23 september, om bara några dagar alltså.

Industri 4.0 har vid årets mässa fått en egen arena, där företag visar nya lösningar för framtiden och flera universitet presenterar den senaste forskningen på området.
Additiv tillverkning, som utvecklas med blixtens hastighet just nu, får också ett stort fokus i Hannover. Här får vi se hur man arbetar med komplexa geometrier och hur processerna ser ut.

Nytt är också den nya arenan för aerospace teknologi, som sannolikt kommer att tilldra sig stort intresse, då vi får se alla steg från första planering till aspekter av simulering, verktyg, processövervakning, maskinstyrningssystem och så vidare.

Andra highlights är också exempelvis "EMO safety day for machine tools", "India Day" och "Do something for the future" som särskilt riktar sig till ungdomar och deras möjligheter i mekanisk industri.

Under rubriken "Start-ups for intelligent production" får unga företag möjlighet att visa upp sina innovationer.
Mässan kompletteras naturligtvis dessutom av ett digert konferensprogram.

– Hannover fortsätter alltå att vara "the absolute hot spot" för internationella experter inom metallbearbetning, säger Christoph Miller, managing director för EMO Hannover.
Stefanie Mäckler är evenemangschef på Deutsche Messe, som arrangerar massor av mässor i Hannover.

– EMO är en av våra allra största mässor och det är en ära att få arrangera ett så spännande och innovativt event, säger hon.
– Digitalisering står liksom på EMO i fokus på många av våra andra mässor; CeBIT, Hannover Messe, Ligna, CeMAT och andra. Det gör Hannover till världens största mässcenter för digitalisering.

Många svenska maskinsäljare finns på plats när det beger sig om några dagar. De flesta naturligtvis tillsammans med sina huvudmän för att serva främst sina svensk kunder. Många tar dessutom med sig kunder på arrangerade resor.

– Vi har med oss ett 30-tal kunder när vi åker till Tyskland, säger Mathias Zingmark på Stenbergs.

Stenbergs deltar dess utom med lika många representanter. Alla säljare, alla produktionstekniker och dessutom flera servicetekniker. De har mycket nytt att visa sina kunder.

– Bland annat en ny femaxlig maskin från Okuma. Flexibel men också anpassad för massproduktion, då två maskiner kan docka med varandra och köra tempo ett och tempo två exempelvis där produkten flyttas över med inbyggd automatik.

– SVIA automatiserar dessutom den här maskinen under mässan.

Dessutom visar Okuma den nya lasertekniken, något vi inte sett i Europa tidigare. Det blir alltså premiär på EMO.

Jönköpings-"grannen" Edströms kommer naturligtvis också att vara på plats i Hannover.

– Vi åker i omgångar till mässan men kommer vatt finnas på plats under hela veckan, säger Kristin Alexandersson.

Flera av företagets leverantörer har nyheter att visa på mässan; Haas, Kitamura, Do All, Chevalier och Lagun.

– Många av de här maskinerna har vi inte utställda i vår hall hemma, så det blir naturligtvis intressant att se nyheterna och de mer udda maskinerna som våra leverantörer har.
– Haas presenterar visserligen nyheter på mässan men framför allt är det konceptet som ska lyftas fram, där man vill visa helheten och inte bara maskiner, säger Kristin.

TL Maskinpartner deltar alltid på EMO tillsammans med sina leverantörer och hela säljstyrkan finns på plats i Hannover för att ta emot de svenska kunderna. De allra flesta leverantörer finns på plats, så det blir en intensiv vecka för maskinsäljaren.

– Det är stor skillnad för oss på EMO i Hannover jämfört med EMO i Italien, säger Carola Fransson. Vi får ett betydligt bättre gensvar i Tyskland. Och det hänger naturligtvis ihop med att betydligt fler svenska kunder besöker mässan.

– Vi satsar ju dessutom mycket mer på mässan i Hannover. I många år har vi hyrt vårt egna lilla hotell för oss och de kunder som vill följa med på resan. I år var hotellet fullbokat tidigare än vanligt.

– Något motsvarande gör vi aldrig i Milano.

TL Maskinpartners leverantörer kommer att visa en hel del nyheter, som än så länge hålls hemliga. Men vi kan konstatera att det i första hand handlar om rena maskinnyheter, där begreppen digitalisering och Industri 4.0 förekommer...

Hela hall 2 – som vanligt
– Vi kommer att ockupera hela hall 2, lovar Elin Berhardsson på DMG MORI.

Det är alltså som vanligt i ena hörnet av mässområdet, när företaget presenterar den i särklass största montern på mässan.

– Vi kommer att ha strax över 80 maskiner i hallen, berättar Elin. Nästan hälften av dem har dessutom någon form av automation.

DMG MORI presenterade vid sitt event i Pfronten tidigare i år den egna automationslösningen Robo2Go. Den kommer naturligtvis att visas på EMO.
Från DMG MORI i de fyra nordiska länderna finns omkring 25 personer på plats.

– Men det kommer förstås folk från hela världen, så hallen kommer att bli välbefolkad av DMG MORI-medarbetare. De flesta kommer från Tyskland, eftersom det är hemmaplan.
Naturligtvis kommer DMG MORI att visa en hel del nyheter under mässan.

– Vi kommer att visa åtta världspremiärer, avslöjar Elin.
– Vi är dessutom de enda som har additiv tillverkning i maskinen, där vi först kan bygga upp detaljen med pulver och sedan också bearbeta den. Det är en stor utveckling för oss.
– Den digitala fabriken får också stort utrymme, där vårt appbaserade konrollpanel Celos. Nu kan också apparna plockas in i dator, surfplattor och smartphones. Digitaliseringen är ett jättetema för oss.

De svenska företagen är alltså laddade inför EMO Hannover och kunderna har ett veritabelt smörgåsbord som dignar i Tyskland under sex dagar.

Den enorma anläggningen mitt i Hannover hyser en av världens absolut största mässområden. Att trava runt mellan de många hallarna under EMO gör vilken stegräknare som helst stolt och det känns i benen. Därför är det smart att planera sitt besök noga. Att springa mellan hall 2 (längst upp i bild, blåröd) och hall 13 (nederst i bild, grå) några gånger i onödan tar på krafterna. Däremellan är det nämligen 1,5 kilometer...

Svenska intressen på EMO:

3NINE

A
ABENE
ABSOLENT
AMADA
AME (MASTERCAM)
AUTODESK

B
B&R INDUSTRI
BALLUF
BLUM-NOVOTEST

D
DMG MORI
DORMER

E
EASY-LASER
ETP

F
FANUC
FERMAT
FINEPART

G
GUHRING

H
HAAS
HAINBUCH
HAKANSSON
HEXAGON MANUFACTURING INTERLLIGENCE

I
INDEX TRAUB
ISCAR

K
KAESER
KMT
KYOCERA
KÄRCHER

M
MEAX
MITUTUYO

N
NORELEM

O
OERLIKON
OKUMA

P
PH HORN

R
RENISHAW

S
SANDVIK COROMANT
SCANDINAVIAN TOOL
SCHUNK
SKF
SMICUT

T
TIDAHOLM INDUSTRIES
TUNGALOY

EMO
DMG



Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Inköparna hett villebråd i Jönköping

    Idag slår Elmia Subcontractor upp portarna i Jönköping. Utställarna laddar i sina montrar och Svensk Verkstad känner några inköpare på pulsen.
    0
  • Reportage

    Med batterifabriken i sikte

    Ett stort antal ingenjörer kommer att behövas inom design, utveckling, automation och process. Fullt utbyggd kan fabriken generera cirka 2500 arbetstillfällen. På fredagen var Northvolts marknadschef Martin Anderlind på plats i Skellefteå.
    0

  • Teknik

    En rad lanseringar från SKF

    SKF lanserar en rad nyheter för effektiv rotation och ökad driftsäkerhet på den svenska marknaden i samband med Elmia Subcontractor 2017.
    0