Apr 11, 2016

Awitar i Borås är SPs storsatsning för framtidens fordon


SP gör en betydande satsning och investerar i ett nytt elektroniklaboratorium i Borås. Här ska framtidens fordon få sin elektronik störningsprovad i ett världsledande labb för att säkerhetsställa funktionalitet och kommande lagkrav.

Fler och fler komplexa fordon med radar, kameror och andra sensorer rullar på våra vägar. Dessa sensorer, och även trådlös kommunikation mellan fordon och infrastruktur, är viktiga komponenter för avancerade funktioner som till exempel autonom körning.

– Den här utvecklingen innebär att fordon får allt mer elektronik som måste fungera säkert och inte stör annan elektronik. Dessa system måste vara hundra procent tillförlitliga, förklarar John Rune Nielsen, vd på SP.

SPs nya stora testkammare, AWITAR, Automotive Wireless Test and Research Facility, är designad för att möta framtida tekniker och krav. Här ska elektronik stresstestas för att säkerställa att omgivningen inte störs, och att elektroniken inte störs av omgivningen. Det kallas EMC, vilket betyder elektromagnetisk kompatibilitet.

Investeringen i en ny testkammare i Borås baseras på att SP ser ett ökat behov kring kommunikations- och EMC-testning. Design och teknik för AWITAR har utarbetats i tätt samarbete med svensk fordonsindustri.

– Efterfrågan gäller både verifiering och provning liksom kapacitet för att driva utvecklingsfrågor och att ta fram ny kunskap som stöd för att hantera allt mer avancerade fordon, säger John Rune Nielsen.

Han räknar också med att det nya labbet kan bidra till utveckling av ny kunskap, nya metoder och tester för att klara samhällets krav på trafiksäkerhet och högre effektivitet i transportsystemet.

– Ett exempel är utveckling av fordonsradar i forskningsprojekt där vi också drar nytta av testanläggningen AstaZero.

SP har arbetat med EMC-frågor i över 30 år och är ett av de ledande, oberoende labben i Europa med sex testkammare idag. Utvecklingen kräver dock en satsning på ett nytt, ännu större och mer avancerat labb.

Byggstarten av AWITAR sker i början av april 2016. De första kunderna kan tas emot i januari 2018.




  • Nov 16, 2018

    Vad krävs av en underleverantör för att vara med i matchen?

    Branschnytt I bilföretaget Cevts nya fabrik, som kommer anställa 3500 personer, krävs det senaste inom teknologi. Då blir det viktigt att även leverantörerna hänger med i den tekniska utvecklingen, menar Cevts vd Mats Fägerhag.
    0
  • Nov 16, 2018

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Reportage Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    0
  • Nov 16, 2018

    Nu kommer Ford lättaste superbil

    Reportage Kolfiberhjul och en motorhuv av polykarbonat är några av hemligheterna bakom lättviktaren med wow-känsla!
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    0

  • Teknik

    Norelems dämpare levererar rätt struktur

    Eftersom chockabsorption och vibrationsstyrning är kritiskt för långsiktig maskinprestanda så erbjuder norelems sortiment av industriella dämpare en enkel och kostnadseffektiv lösning.
    12
  • Teknik

    Formfräsning produktivt och ekonomiskt

    Dormer Pramets familj med ekonomiska fräsverktyg har förstärkts med flertalet nya sortiment för medelfin bearbetning och finbearbetning inom formverktygstillverkning.
    18