Jens Alexandersson, vd för Atrans. Foto: Atrans.

Sep 15, 2017

Så vändes företaget från kris till nyanställningar och dubblad omsättning


Släptillverkaren har på ett år gått från nedläggningshotad till branschens nya utmanare, med slutsåld höstproduktion och nyanställningar i rockärmen.

– Gensvaret från branschen har varit enormt. Vi har redan sålt hela höstens produktion. Vår satsning pekar på behovet av nytänkande inom branschen för flispåbyggnationer, säger Jens Alexandersson, ny vd på Atrans sedan årsskiftet.

ATRANS i Holmsund utanför Umeå, har i snart 50 år tillverkat släp och lastbilspåbyggnader för flistransporter. De senaste 3-4 åren visade bolaget sämre siffror, vilket ledde till att finska ägarna Närko, under hösten 2016, anlitade konsulten Jens Alexandersson med uppdraget "lägga ned eller satsa?".

Nu går företaget från kris till att idag nyanställa runt tio personer och vd, ja det är Jens Alexandersson.

I samarbete med teknikkonsultbolaget Knightec drog Jens igång ett projekt under förra hösten, där man satsade på att ersätta själva stålstommen med aluminium. På sex månader utvecklade man en släpvagn från idé till färdig produkt. Utöver det nära samarbetet med Knightec, så medverkade Närkos utvecklingsavdelning och sex leverantörer.

Resultatet blev släpvagnar och påbyggnationer med större volym och lägre vikt jämfört med konkurrenternas. Med de nya produkterna kan åkerierna öka sin lastvolym med cirka sex procent jämfört med branschen i övrigt. Det innebär cirka 800 kilo mer vid varje lasttillfälle.

Släpvagnen, som premiärvisades på Mittia mässan i Ljusdal i augusti, innebär ett tekniksprång på området och Atrans utmanar nu branschen inom flistransporter.

– Genom att välja aluminium och rostfritt stål blir produkterna nästan underhållsfria för kunderna. Idag limmar och bultar vi ihop materialen som övrig fordonsindustri. Det går snabbare och ger stabilare konstruktioner. Vi förlänger dessutom garantin från ett till tre år, säger Jens Alexandersson.

På grund av stigande el- och oljepriser ökar flisanvändningen och åkerierna levererar flis från sågverken till lokala värmekraftverk. Marknaden för flistransporter växer och med mottot ”Mest flis för pengarna” räknar Atrans med en snabb expansion. Företaget omsatte 18 miljoner kronor under 2016 och räknar med att landa på 25 miljoner kronor för 2017 och upp till 40 miljoner för 2018.

ATRANS grundades 1968. Verksamheten bedrivs allt sedan etableringen i egna lokaler i Holmsund, beläget ca 10 km utanför Umeå. Det finska företaget Oy Närko AB ingick som delägare 1988 och Atrans är numera ett helägt dotterföretag till Närko.





Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    Nytt vakuumgripdon för kollaborativa robotar

    Människor och robotar arbetar alltmer i samverkan. Schmalz har därför utvecklat en gripdonslösning som säkerställer ett säkert människa-robot samarbete (MRK) tack vare sin unika produktdesign.
    8