Söderströmsbron. Foto: Stockholms Läns Landsting.

Feb 22, 2017

Jätteaffär till Sölvesborgsverkstaden


600 ton rostfritt stål från Outokumpu i Degerfors. Familjeföretaget från Sölvesborg ska göra jobbet.

Nu ska Söderströmsbron i Stockholm rustas upp. Trafikförvaltningen i Stockholm har valt rostfritt stål från Outokumpu. Stålföretaget levererar 600 ton av höghållfasta Forta LDX 2404 rostfritt stål i form av rostfria stålbalkar som producerats och färdigställs i verket i Degerfors. Outokumpu har anlitat underleverantören Stål & Rörmontage som ska göra jobbet.

- Det här är vår genom tiderna näst största affär, berättar Ronny Södergren, vd och en av grundarna av familjeföretaget Stål & Rörmontage AB i Sölvesborg, för Svensk Verkstad.

Söderströmsbron består av fyra tunnelbanebroar mellan Slussen och Gamla stan. Varje bro är ca 174 meter lång och de är byggda av kolstål 1957. Broarna är helt avgörande för kollektivtrafiken i Stockholm, här görs varje dag 330 000 resor över bron.

Att Trafikförvaltningen i Stockholm valde rostfritt stål beror på dess enastående egenskaper: dels att det minimerar underhållsarbetet, men också genom att korrosion, vilket är typiskt för mycket trafikerade broar liksom Söderströmsbron som sträcker sig över Mälaren, helt kan undvikas tack vare materialets egenskaper. Att minimera störande underhållsarbete är viktigt för snabbväxande städer som kräver en bra infrastruktur.

- Att välja rostfritt stål betalar för sig själv inom en tidsram av cirka 30 år med tanke på målning som behövs för kolstålsbalkar. Detta är mycket positivt både ur kundens samt miljöperspektiv. Outokumpu har lång erfarenhet av att leverera kostnadseffektviva brolösningar med en betydligt längre livslängd jämfört med vanlig kolstålskonstruktion, säger Mladen Perkovic, chef för Outokumpu Plate Service Center Nordic i Degerfors, i ett pressmeddelande.

- Outokumpu levererar byggsatser bestående av bl.a svetsade balkar, av vilka vi svetsar 40 stycken brodelar och 8 stycken flottbroar, totalt 48 enheter, berättar Ronny Södergren för Svensk Verkstad.

- Därefter åker vi till Stockholm och byter ut broarna. Det gör vi på uppdrag av Trafikförvaltningen. Vi demonterar befintliga broar i svart kolstål. Det är fyra stycken och vi kommer att ta en bro i taget.

Stål & Rörmontage har sedan starten 1987, då företaget grundades av Ronny Södergren och pappa Göran Södergren, byggt upp en lång meritlista med stålkonstruktioner och svetsning, bland annat krossanläggningar, dockningsportar, cisterner, trappor, stålbroar varav en av de senaste är Vasabron i Stockholm:

Vasabron i Stockholm,  tillverkad i det miljövänliga, rostfria konstruktionsstålet LDX.

I verkstaden i Sölvesborg arbetar ca 50 personer. All personal har certifikat för heta arbeten och här finns en IWT - International Welding Technologist och tre IWS - International Welding Specialister.  35 medarbetare har svetskompetenser enligt SS EN-287-1. Här finns även ansvarig personal för ledning och kontroll av arbete med stålkonstruktioner av komplicerad art, kran- och truckutbildad personal och utbildad personal på traverser och mobila plattformar. Företaget har för övrigt 27 traverser med lyfthöjd 7 meter och lyftkapacitet på 15 ton.

Produktionsytan omfattar 11 000 kvadratmeter och i maskinparkten återfinns bland annat kantpress med 640 ton med möjlighet att hantera plåtlängder upp till 5,5 meter och med en plåttjocklek på 30 mm i plåtkvalitet S355, 2 svetsrobotstationer, 2 pulversvetsstationer, 2 st finplasmaskärmaskin 13x3 m.

Broarna kommer att bytas ut under 2017-2018, två stycken 2017, den första i juli-augusti och den andra i oktober-november och likadant 2018 för de andra två.





Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT